De meeste websites zijn zo ingericht dat ze de bezoeker uiteindelijk aansporen tot een bepaalde actie (call-to-action). Dit kan zijn het aanmelden voor de nieuwsbrief, downloaden van een demoversie, het kopen van een product of het aanvragen van informatie.
Een dingen hebben ze allen gemeen. Er namelijk bijna altijd formulieren mee gemoeid die de bezoeker moet invullen om de actie uit te voeren.
Maar in plaats van dat een website het de bezoeker makkelijk maakt het formulier in te vullen lijkt het weleens of sommigen bezoekertje pesten tot de hoogste vorm van kunt hebben verheven.
Eric G. Myers noemt een vijftal manieren waardoor je zeker weet dat bezoekers je formulieren niet zullen invullen.
- Vraag om informatie die de bezoeker niet paraat heeft (moet je maar je feiten leren, stomme bezoeker);
- Vraag om veel informatie, maar vertel niet waarom (dat snap je toch niet, stomme bezoeker);
- Zorg dat er maar een juiste manier is om data in te voeren (het systeem is de baas, jij stomme bezoeker);
- Presenteer cryptische foutmeldingen (doe er maar wat voor, stomme bezoeker);
- Geef me geen aanwijzingen waarin het proces ik ben (zul je ook niet snappen, stomme bezoeker).
Nog geen reacties op "Vijf manieren formulieren te laten falen"
Hmm interesting! Deze 5 dingen zijn goede voorbeelden van veroorzakers van frictie, zoals ik die hier uitleg:
[url=http://www.usarchy.com/2006/03/conversie-ratio-vliegwiel-formule-energie-frictie/]De conversie ratio formule: Conversie = Energie – Frictie[/url]
Kort uitgelegd: Meer frictie op je website (in formulieren dus ook) is minder conversie.
Heb ook even een link terug gegooid uiteraard 🙂
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen