De grote vraag waar het gebruiksvriendelijkheid vakgebied voor staat is hoe bereik je de grote massa. Momenteel telt het Internet 75 miljoen websites, 30 miljoen intranets en nog eens 100 miljoen andere interfaces.
Wereldwijd gezien zijn er misschien slechts 10.000 usability professionals.
Veel websites worden dus gebouwd zonder dat daarbij speciale aandacht is voor usability
Er zijn twee strategieen denkbaar om dit probleem op te lossen
- Meer usability professionals opleiden;
- Usability voorbij de grenzen van de professionals brengen.
Het eerste lijkt schier onmogelijk. Waar het dus om gaat is om een massale bewustwording. Ontwikkelaars hoeven geen experts te zijn, als ze alleen eerst maar eens aandacht hebben voor de eindgebruiker.
Volgens het Pareto principe zal 20% meer inspanning leiden tot 80% meer gebruiksvriendelijkheid. Alle ontwikkelaars moeten dus in staat zijn die 20% inspaning te leveren. De usability professionals zijn vervolgens prima in staat om die laatste puntjes op de i te zetten.
Nog geen reacties op "Usability voor de grote massa"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen