Als we praten over usability dan hebben we het vaak over zaken als succesvolle taken, foutpercentages en tevredenheidsscores. Als we hier maar op sturen krijgen we vanzelf een gebruikersvriendelijk produkt.
Maar is dat ook een gewild produkt? Wordt er een behoefte vervuld? Neem bijvoorbeeld filesharing programma’s, downloaden gaat erg langzaam, je hebt grote kans dat je een slecht bestand binnenhaalt en je pc staat open voor virussen. In termen van gebruikersvriendelijkheid geen goede score. En toch is filesharing een groot succes. Hoe dit kan? Mensen willen gratis muziek.
Verlangen beinvloedt het belang aan gebruikersvriendelijkheid. De marketing en de usability afdeling moeten samenwerken om het samenspel tussen verlangen en gebruikersvriendelijkheid (want gebruikersvriendelijkheid beinvloedt ook het verlangen) af te stemmen en te communiceren naar de eindgebruiker.
bron: Andrew’s Usability in the Real World: Another usability tool – Marketing
Nog geen reacties op "Waarom marketing en usability moeten samengaan"
De voorbeelden in het artikel gaan over twee aspecten van usability. In het filesharing-voorbeeld wordt usability genoemd bij het verkrijgen van een product. Bij de Macintosh is usability een producteigenschap die als ‘meerwaarde’ wordt gebruikt.
Volgens mij is dit een essentieel verschil in de wijze waarop een marketingafdeling met usability moet omgaan. In het eerste geval is het een randvoorwaarde want het product moet makkelijk ‘te kopen’ zijn. In het tweede geval is het juist wat je wilt verkopen en waarmee je het verlangen vergroot.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen