Op de website van Netlash las ik over een onderzoek dat is uitgevoerd door Hostway. Het betrof hier een onderzoek naar de top 10 ergernissen op het web.
De top 5:
- 93%: pop-up advertenties
- 89%: extra software/plugin verplicht te installeren
- 86%: dode links
- 84%: verwarrende navigatie
- 83%: registratie of log-on pagina’s
Ik moet zeggen dat er een aantal verrassende zaken tussen staan. Natuurlijk zijn het allemaal ‘ergernissen’, maar ik mis bijvoorbeeld het automatisch openen van een PDF link zonder waarschuwing. Daarnaast zie ik niets terug over pop-ups wel of niet in een nieuw venster. Ik ben benieuwd naar jullie grootste ergernissen!
Bron: Netlash.
9 reacties op "Top 10 grootste ergernissen op het internet"
– Sites in pop-up die niet geladen worden ivm pop-up killer
– Registratiepagina’s
– Flashintro’s zonder skipfunctie
– Dode links
– Contentsites zonder goede zoekfuntie
– Sites waarvan niet direct duidelijk is waar de site over gaat (slogan, logo, introductietekst etc)
“55% : slecht uitziende kleuren, lettertypes en lay-out”
Heel irritant is trouwens dat kleuren niet goed op elkaar afgestemd worden. Bijvoorbeeld rood op blauw en blauw op rood. De content in deze kleuren gaat zweven op je beeld.
Een ander ergenis is het contrast van een lettertype op de achtergrond.. (bijv. wit op grijs)
Floaters, misschien worden daarmee de popups wel bedoeld. Maar ik vind ze een keer zo erg als popups, want daar heb je blockers voor.
– Muziek die zonder waarschuwing geladen wordt
– donker-blauwe tekst op zwarte achtergrond
– afbeeldingen via pop-ups, die niet werken omwille popup-killer.
– gebruik van tabellen als opmaak.
– Flashintro’s zonder skipfunctie
– dode links
– na webmaster te hebben gecontacteerd over dit probleem: geen reactie, geen verbetering
“Sites waarvan niet direct duidelijk is waar de site over gaat (slogan, logo, introductietekst etc)”
Zeker met de populariteit van de zoekmachines kom je vaak op een willekeurige pagina. Het is vrij irritant als je niet een stapje ‘omhoog’ kunt gaan om het grotere geheel te bekijken.
@Mark. C. “gebruik van tabellen als opmaak”
Heb je hier als bezoeker last van of als professional. Zelf erger ik me er eigenlijk pas aan als ik moet gaan scrollen of als er halve pagina’s uit de printer komen.
@Tobi. [url=http://www.stevekrug.com]Steve Krug[/url] schrijft in zijn boek Don’t Make Me Think over de zogenaamde trunk test. Deze sluit denk ik aardig aan bij jouw ergernis:
Stel je voor dat je in de geblinddoekt in de kofferbak van een auto komt te liggen en je ergens diep in de website wordt gedropt. Op het moment dat je weer helder kunt kijken, dien je antwoord te kunnen geven op:
– wat is dit voor een site?
– op welke pagina ben ik?
– wat zijn de belangrijkste onderdelen van de site?
– wat zijn mijn mogelijkheden op dit punt?
– hoe kan ik zoeken?
Een leuke test waarmee erg veel sites door de mand zullen vallen!
@Tobi, eigenlijk al alle twee, als bezoeker omdat het laden dan toch iets langer duurt, als professional omdat het verkeerd is tabellen als opmaak te “misbruiken”
[url=http://www.adobe.com/nl/products/acrobat/adobepdf.html]Adobe PDF[/url] wordt indirect wel genoemd. De op één na grootste ergernis (genoemd door 88,8% van de respondenten) zijn immers sites die speciale software of plug-ins vereisen. Die ergernis geldt zeker voor [url=http://www.adobe.com/nl/products/acrobat/readstep2.html]Adobe Reader[/url].
Het zonder waarschuwing openen van PDF-hyperlinks kunnen we volgens mij bovendien rekenen tot een andere grote ergernis: verwarrende navigatie (84,4%). Wordt een PDF geopend in een [url=http://www.useit.com/alertbox/open_new_windows.html]nieuw browservenster[/url], dan gelden nog eens twee ergernissen die het onderzoek ook noemt: de onmogelijkheid om de knop [b]Back[/b] of [b]Vorige[/b] te gebruiken (76,0%) en het openen van een nieuw venster voor een link (38,4%).
Er is waarschijnlijk nog een reden waarom ergernissen over PDF niet worden genoemd. Het onderzoek ging uit van [b]commerciële sites[/b]: de respondenten werd gevraagd wat zij hinderlijk vinden bij het bezoeken van sites met informatie over producten en diensten die zij willen aanschaffen. Commerciële sites hebben minder de neiging PDF te misbruiken voor het recyclen van content dan non-profitorganisaties die massa’s tekst produceren, zoals de rijksoverheid en gemeenten.
Ik kan me voorstellen dat er heel wat ergernissen zijn over website. Blijf er niet mee rond lopen maar lucht je hart eens op http://www.rodekaart.nl .
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen