Ken je die reclame van die jongen die bij de barman twee drankjes besteld en vijf euro moet betalen. Vervolgens komt er een mooie dame na hem die hetzelfde besteld en maar slechts twee euro vijftig hoeft te betalen.
We vinden dit een rare situatie. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat maar liefst twee van de drie internetgebruikers gelooft dat het zelfs strafbaar is om verschillende prijzen voor hetzelfde produkt aan verschillende klanten te vragen.
87% van de respondenten heeft sterke bezwaren tegen het hanteren van verschillende prijzen voor dezelfde produkten op basis van het klantenprofiel. Veel mensen geloven dan ook niet dat dit gebeurt. En dat is onterecht want veel retailers hanteren dit concept onder de naam price customization.
Hoe zal deze ontwikkeling aflopen?
Nog geen reacties op "Verschillende prijs voor hetzelfde produkt is onrechtvaardig?"
De acceptatie door klanten staat of valt met duidelijkheid denk ik. Als het een verrassing is welke prijs je krijgt die dan ook nog eens per computer kan verschillen dan zal dat niet snel worden geaccepteerd.
Kortingen voor goede klanten zal niemand een probleem vinden. Zeker niet als er duidelijk bij staat dat je korting krijgt.
Amazon.com was een paar jaar geleden in het nieuws omdat vaste klanten juist meer moesten betalen. Die hadden ze toch al binnen als klant blijkbaar. De kans dat dat uitkomt is pak ‘m beet 100% denk ik, en dat zal je bedrijf weinig goed doen.
Tja, eigenlijk is dit niet zo raar. Het gebeurt al eeuwen dat mensen een prijs voorgeschoteld krijgen waarvan de verkoper denkt dat die mensen dat wel willen betalen.
Pas toen de industriële revolutie was geweest en de massaproductie op volle toeren draaiden, konden producten voor het eerst in ‘supermarkten’ voor een vaste prijs worden verkocht. Dat is waarom bijna nooit wordt onderhandeld over prijzen.
Maar dat geld niet voor alle producten. Ga maar eens naar een autodealer, je praat zo een paar duizend auro van de prijs af.
In arabische landen is het zelfs normaal dat de vraagprijs veel hoger ligt dan de verkoopprijs. Het onderhandelen hoort daar bij de cultuur en het ‘verkoopspelletje’ om een relatie met die klant op te bouwen. Dat sommige toeristen dat spelletje niet begrepen hebben en dus veel te veel betalen, komt die verkoeprs natuurlijk goed uit.
Ik denk dat een product zoveel waard is wat iemand ervoor wil geven. Het blijft aan de consument om niet zo naïef te zijn om te denken dat verkopers hun de meest eerlijke prijs voorschotelen.
Het is toch al jaren zo dat verschillende mensen verschillende prijzen krijgen. Kijk alleen al naar het fenomeen korting. Misschien dat dit niet direct met dit artikel wordt bedoeld.
Wat dat betreft ben ik het met Tom eens, consumenten betalen voor een product wat ze ervoor over hebben (zeker voor luxe goederen). De productent zal altijd bij deze prijs proberen aan te sluiten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen