Marketing staat voor een ingrijpende verandering nu gebruikers in toenemende mate zelf producten ontwikkelen en promoten.
James Cherkoff geeft in het Open Source Marketing Manifest acht adviezen voor marketeers
- Geef consumenten toegang tot de broncode van je merk, betrek ze bij het merkbouwen;
- Deel je merk met fans, zij zijn evangelisten die hulp verdienen, maar het zijn geen ambassadeurs in dienst van de onderneming;
- Zie jezelf als gastheer, niet als bewaker van het merk;
- Leg het berichtenbombardement eens stil om ook te kunnen luisteren. Niet alleen naar marktonderzoekers, maar naar echte mensen. Volg de fora en de blogs;
- Word reeel! Ontsla woordvoerders, pr-adviseurs en andere filteraars die inkomende en uitgaande informatie een positieve draai proberen te geven;
- Je klant is niet dom, maak gebruik van zijn observaties en opmerkingen;
- Dat merk is niet van jou, maar van je klant. In de rechtzaal heb je het auteursrecht aan je kant, maar in de markt verlies je het van de massa;
- Stel je open op; zie de nieuwe realiteit niet als een bedreiging, maar als een kans.
Kortom betrek de gebruikers bij het ontwikkelproces. Hoe je dit kan doen? Met User Centered Design natuurlijk, UCD UCD daar red je het mee!
Nog geen reacties op "Open source marketing"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen