De ‘user experience’ is het merk. De ervaring die mensen met een produkt of bedrijf hebben bepaalt hun oordeel t.o.v. dat produkt of bedrijf. Het oordeel dat mensen hebben is weer gebaseerd op de verwachting.
Het gaat om de balans tussen de verwachting en de uiteindelijke ervaring. Het verschil tussen de verwachting en de ervaring noemen we de ‘experience-gap’. Kom je als bedrijf je beloftes na? Dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Misschien een beetje een open-deur, maar hoe vaak heb je op internet niet een bepaalde verwachting die vervolgens niet wordt waargemaakt? In een studie van Jared Spool bleek dat gebruikers slecht 42% van de keer vinden wat ze zoeken.
Nog geen reacties op "Goede User Experience? Kom je beloftes na!"
In Amerika onderzocht het bureau van toerisme welke bronnen mensen gebruiken als ze een vakantie boeken. 47 procent liet zich informeren door mond-op-mond reclame. Daarna kwamen de reisgidsen en internet als belangrijkste bron van informatie. Mond-op-mond reclame wordt gezien als een uiterst betrouwbare bron. Wie gelooft er nu niet de aanbeveling van een goede vriend? Mensen die een positieve ervaring met uw bedrijf hebben gehad vertellen die gemiddeld aan drie relaties door. Hebben ze echter een negatieve ervaring gehad dan wordt dit maar liefst aan 11 kennissen verteld.
Het leveren van een goede user experience is dus ook erg belangrijk om bezoekers aan te trekken. Daarnaast om bezoekers te houden. Iemand die een keer een negatieve ervaring heeft gehad komt nooit meer terug. En juist herhaalbezoek leidt tot meer aankopen van de bezoeker en meer winstgevendheid voor de eigenaar van de website.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen