Je doelgroep kennen en verwennen
Conversie ontstaat op het snijpunt van de doelen van de klant en de organisatie. Organisaties die weten wie hun klant is en wat diens behoeften, wensen en voorkeuren passen hun dienstverlening hierop aan en vergroten daarmee de kans op conversie.
Het ontdekken en creeëren van persona’s en het omschrijven van user stories zijn een prima start om je structrule verbetertraject te voeden.
Je kunt zelfs mensen uitnodigen die voldoen aan je persona beschrijving en een eye track gebruikerstest afnemen om zo nog veel meer inzicht te krijgen en je ervan te verzekeren dat je website werkt en niets conversie meer in de weg staat.
Om het even kort samen te vatten. Je verplaatsen in je doelgroep en deze actief betrekken bij het verbeteren van je website zorgt ervoor dat je op het rechte pad blijft. Dit klinkt logisch en goed om te doen.
Buiten de gebaande paden kijken
Het kan echter ook heel inspirerend zijn om eens buiten je doelgroep te kijken. Om bewust eens af te wijken van gebaande paden en de extremen eens nader te bekijken. Je zult je verwonderen en op ideeën komen die je vooraf niet had gedacht. Ideeën waarmee je je huidige doelgroep juist kunt verwennen.
De theorie
Djajadiningrat, Gaver en Frens schrijven hierover het volgende in hun paper Interaction Relabelling and Extreme Characters: Methods for Exploring Aesthetic Interactions (PDF):
Designing for extreme characters is a technique which tries to steer away from the usual designing for a prototypical character from a target group. In fact, it takes the opposite approach. Instead of designing for characters that are emotionally shallow, we design for characters that have exaggerated emotional attitudes. By taking characters that are extremes, character traits can be exposed which, though common, remain hidden because they are antisocial or in conflict with a person’s status.
Praktijkvoorbeeld: Gastdocentschap IMC weekendschool
Onlangs hebben mijn collega Henk Wijnholds en ik opgetreden als gastdocent voor de IMC weekendschool.
Op de IMC weekendschool krijgen kinderen uit sociaal-economische achterstandwijken in de leeftijdscategorie van 8 tot 12 jaar les van iemand uit de praktijk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een chirurg, sterrenkundige, fotograaf of nieuwe media professional. Op deze manier maken ze kennis met beroepen en mensen waar ze op de gewone school niet mee in aanraking komen.
Wat een genot om met die kinderen werken. De inventiviteit, onbevangenheid, lerend vermogen, expressiviteit zijn ongekend. Zo lieten we ze bijvoorbeeld aan de slag met het pimpen van hun hyves profiel.
Ik was verbaast over de snelheid waarmee de kinderen voor wie hyves relatief nieuw was in de gaten hadden hoe je youtube clips of andere gadgets kunt implementeren en omdat het natuurlijk hun profiel betrof kon de achtergrond niet druk genoeg.
Dat de tekst niet meer leesbaar is was geen enkel probleem volgens een van de kinderen. “Je kunt alle tekst gewoon jah selecteren om het te lezen”. Problem solved.
Ik vraag me af. Zal deze generatie dezelfde behoefte aan zelf-expressie blijven behouden? Hoe lang is customization zoals bijvoorbeeld My K-Swiss nog een uniek voordeel. Zullen we tijdens usability onderzoeken nog wel spreken over leerbaarheid van een interface of is deze groep zo tech-savvy en worden interfaces zo intuïtief dat we hier niet meer op hoeven te letten.
Het observeren van extreme gebruikers (zoals kinderen) inspireert. Het zorgt ervoor dat je even weer heel goed gaat nadenken over alle dingen die je als normaal of vanzelfsprekend ervaart en helpt je met het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.
Nog geen reacties op "Extreme gebruikers inspireren"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen