Uitgaande van de motivatie theorie van Herzberg wordt een positieve gebruikerservaring bepaalt door motivatie en hygiëne factoren.
Onder motivatie factoren verstaat hij die dingen die iemand als positief ervaart en die niet werden verwacht en dus boven de verwachting uitstijgen.
Onder hygiëne factoren verstaat hij dingen die niet als extra positief worden ervaren omdat iemand ze als vanzelfsprekend ervaart en die zorgen voor ergernis als ze afwezig zijn.
Volgens mij kan gebruikersvriendelijkheid zowel een motivatie factor als hygiëne factor zijn.
Als je bijvoorbeeld voor het eerst gebruik maakt van Apple producten zorgt de extra gebruikersvriendelijkheid zoals bijvoorbeeld het magnetische stroomkabeltje voor een WOW ervaring. Een typische motivatie factor om meer Apple te willen.
Bij de OV-chipkaart zorgt het ontbreken van gebruikersvriendelijkheid echter juist voor veel ergernis zoals te lezen is in een artikel van omroep Flevoland.
Er is veel kritiek op de invoering omdat het systeem niet waterdicht zou zijn. Ook de gebruikersvriendelijkheid van de kaart zou te wensen overlaten.
Een mooi voorbeeld van een hygiëne factor die mensen aangrijpen om niet met een systeem te hoeven werken.
4 reacties op "Gebruikersvriendelijkheid een motivatie of hygiëne factor?"
Interessante theorie. Heel logisch eigenlijk, maar nooit eerder zo geformuleerd gelezen.
Mijn top hygiene factoren op het web:
* Zoekveld niet rechtsboven
* Customized buttons!
* Links zonder onderlijn
Het lijkt er sowieso op dat webdevelopers meer bezig zijn met de motivatie. Op zoek naar nieuwe slimme usability dingetjes en daarbij traditionele bestaande regels vergeten…
Heb hier zelf ook over geschreven op mijn eigen blog. (http://bartschoenmakers.wordpress.com/2009/01/12/twee-factoren-ux-checklist/ ) Vind dit een interessante visie en het gaat inderdaad heel erg over gevoel. Maar ik denk dat je dit bericht hier en daar iets zou kunnen nuanceren zo gaat de motivatie/hygiëne theorie van Herzberg niet over usability zoals je in deze post suggereert, maar over werktevredenheid. Daarnaast zijn motivatie factoren juist wel de dingen die je verwacht maar die beter werken dan bij de concurrent, of waarvan je de werking als beter/fijner ervaart. De hygiënefactoren zijn eigenlijk basis voorwaarden, waar de motivatiefactoren de unique selling points zijn van een product of dienst
@Bart je hebt gelijk hoor, qua nuance.
Nog een mooie aanvulling op deze theorie is het Kano-model dat veel binnen TQM wordt gebruikt. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Kano_model eigenlijk spreekt deze me nog meer aan.
[…] In het kort: onder hygiëne factoren verstaat men dingen die niet als extra positief worden ervaren omdat iemand ze als vanzelfsprekend ervaart en die zorgen voor ergernis als ze afwezig zijn. (Bron: http://www.usabilityweb.nl) […]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen