Ruben Timmerman noemt het een van de klassieke ziektes op internet. De klik hier/ lees verder ziekte.
Het klinkt zo logisch: “Klik hier” om verder te gaan. Maar het gebruik van een “klik hier” link geeft aan dat je weinig begrijpt van menselijk gedrag op websites. En ook van hoe zoekmachines werken. Want voor beide groepen gebruikers zijn deze links slecht te gebruiken.
In zijn stuk noemt Ruben twee redenen waarom het het klik hier syndroom moet worden vermeden.
- Mensen scannen content, ze lezen het niet!
- Zoekmachines snappen er niks van
Tijdens de workshop schrijven voor het web kaart ik dit punt ook altijd aan. Dat moet ook wel omdat ik het helaas nog zo vaak tegenkom.
Als voorbeeld noem ik ook vaak het gebruik van een screenreader voor mensen met een visuele beperking. De screenreader biedt hen namelijk de mogelijkheid om alle hyperlinks van de pagina hard op te lezen.
De screenreader zal het dan als volgt voorlezen:
- Klik hier
- Klik hier
- Lees verder
- Klik hier
Oef. Nietszeggende informatie dus. Oplossing is vaak erg makkelijk door een hyperlink te maken van het onderwerp waarnaar klik hier verwijst.
In het artikel De hyperlinks van Hotel Congres de Giraf noem een aantal eisen voor goede hyperlinks.
Nog geen reacties op "Het klik hier syndroom"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen