Adviesbureau Jungle Rating deed onderzoek naar de content en functionaliteit van 25 Nederlandse webwinkels. Doel was om te inventariseren hoe goed de webwinkels hun klanten ondersteunen tijdens het aankoopproces; van oriënteren, adviseren, bestellen tot service verlenen.
Consumenten gaan eerder over tot aankoop indien de webwinkel de winkelervaring multimediaal verrijkt (Allurent, 2006).
- 32% van de webwinkels maakt het mogelijk om tot in de kleinste details in te zoomen op de producten;
- 80% toont zowel losse productfoto’s als foto’s van producten in hun context;
- nieuwkomer Score.nl presenteert haar assortiment in videovorm;
- 24% biedt interactieve promotieblokken op de homepage aan.
Uit onderzoek van Yahoo! en OMD (2006) blijkt dat 74% van de consumenten alleen aankopen doet bij webwinkels die zij vertrouwt
- 92% toont een keurmerk, zoals het Thuiswinkel waarborg
- 40% van de webwinkels maakt haar bedrijf te weinig tastbaar door te vertellen over de onderneming, haar geschiedenis en haar mensen.
- 33% neemt tijdens het bestelproces twijfels van de bezoeker over de levering, privacy en het retourneren weg.
Onderzoek van Marketing Sherpa leert dat 60% het winkelwagentje volgeladen in de webwinkel achterlaat.
- 44% geeft de bezoeker inzicht in de voorraden;
- 56% communiceert op een duidelijke manier over de bestelkosten;
- 36% biedt aan om de bestelling op een fysieke locatie af te halen en te betalen;
- 56% biedt Ideal aan, 68% credit card betalingen en 72% accept giro (betaalmogelijkheden nemen toe).
Meer verkopen aan bestaande klanten.
- 60% verwijst naar gerelateerde artikelen;
- 52% adviseert over bijpassende artikelen;
- 24% onthoud tussen twee bezoeken de inhoud van het winkelmandje;
- 8% toont tijdens het bezoek welke artikelen recent zijn bekeken;
- 16% biedt een online cadeauwinkel. Een gemiste kans volgens Jungle Rating omdat uitgaven met zo’n 50% stijgen rond kersttijd.
Volgens McKinsey blijkt dat tweederde van alle economische activiteit wordt beïnvloed door mond-tot-mond reclame. Webwinkels stimuleren hun bezoekers nog niet of nauwelijks om contact te hebben met andere bezoekers.
- 48% biedt een lijst van best verkochte artikelen aan
- 56% biedt de mogelijkheid om een vriend te e-mailen over een bepaald artikel.
Nog geen reacties op "Webwinkels in Nederland, stand van zaken"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen