Wat lijkt groter? een groep met alleen gele smarties of een groep met gele én rode smarties.
Onderzoekers Joseph Redden (Universiteit van Minnesota) en Stephen Hoch (Universiteit van Pennsylvanië) stelden zich deze vraag en onderzochten in een serie experimenten de menselijk perceptie op hoeveelheden aldus Sciencedaily: Optical Illusions: Variety Makes Us Perceive Smaller Quantities.
Redden en Hoch kwamen zo tot de ontdekking dat de aanwezigheid van variatie (dus gele én rode smarties) het doet lijken alsof er minder items zijn. Mocht je dit nu fout hebben troost je dan in het feit dat lang het tegenovergestelde werd gedacht. Ook in wetenschappelijke kringen. Smarties doet dat dus best slim met hun bonte verzameling. Door de variatie lijkt het alsof de totale hoeveelheid minder is en valt het nog wel mee met dat snoepen van mij.
Ik denk dat deze ontdekking ook raakvlakken kan hebben voor de wijze waarop productpagina’s worden getoond. Dankzij het werk van Barry Schwartz weten we dat er een optimum is aan het aantal keuzes dat je mensen moet voorschotelen. Teveel keuze leidt tot stress.
Toon dus geen productpagina’s (of zoekresultaten) met honderden items maar beperk dit en voeg bijvoorbeeld productfilters toe. Dankzij het onderzoek van Redden en Hoch weten we nu dus ook dat je veel variatie moet tonen om de totale hoeveelheid minder te doen laten lijken en gevoelens van stress te verminderen. Zorg dus dat de items in je productlijst ook écht verschillend zijn. Dus andere foto’s en andere unieke voordelen benoemen.
Hiermee maak je het je bezoeker makkelijker om te kiezen en voelt deze zich ook meer zeker van zijn keuze hetgeen je zult terugzien in een hogere conversie.
2 reacties op "Keuzestress verminderen door variatie, lessen van Smarties"
Interessante videopresentatie. Vraag die overblijft: wat is de ideale hoeveelheid keuze die je je bezoekers kan voorleggen?
Hoi Michiel. Zoals op zoveel vragen is het antwoord ‘it depends’. Het is dus afhankelijk van het soort product en de persoonlijkheidskenmerken van de koper. In ieder geval is wel altijd raadzaam om bezoekers te helpen snel tot een shortlist te komen van te evalueren alternatieven. Onlangs verscheen er nog een leuke blogpost van Noah Goldstein http://www.insideinfluence.com/article.html
“If the option you want them to pick is more on the pleasurable/luxurious side, a small number of choices will do. On the other hand, if your preferred option is more on the practical/frugal side, a larger number of choices would be more effective.”
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen