Bij de gemeente Elburg is het kwartje gevallen dat ‘gebruiksvriendelijkheid’ een belangrijk aandachtspunt is voor een goede website.
Op een besluitenlijst van een vergadering van de WMO-raad kom ik namelijk het volgende standpunt tegen.
Informeren van mensen in het kader van besluitvorming is belangrijk. Het verstrekken van die informatie moet goed worden geleid. Het digitale loket is niet gebruikersvriendelijk. De informatie is niet duidelijk en het moet mogelijk zijn signalen hierover te melden.
Ik hoop het aspect ‘gebruiksvriendelijksheid’ snel op meer notulen en besluitenlijsten van gemeenten en andere overheidsinstellingen tegen te komen want het kan wel wat beter allemaal.
Bron: Wmo-raad verslag vergadering 6 oktober (pas op: 92kB PDF!)
1 reactie op "Gebruiksvriendelijkheid op de agenda bij gemeentes?"
Kijk, dit past weer mooi in mijn onderzoek over de usability van overheidswebsites. En illustreert wederom mijn vraagstelling.
Ik heb zelf de ontwikkeling van http://www.deventer.nl geleid, en mijn ervaring is dat de focus bij die gemeente veel meer op accessibility/toegankelijkheid ligt. Er zijn veel standaarden die hierop toetsen (WCAG, drempelvrij.nl, webrichtlijnen.nl, Dublin- en The Hague core, etc), waaraan de website allemaal moet voldoen. Serieus, gemeenten zijn suckers for standards. Het zou daarom mooi zijn als er een waarmerk/standaard zou zijn die puur op usability/gebruiksvriendelijkheid toetst, waar we de gemeenten dan op kunnen wijzen. Iemand een idee of dat bestaat?
@Sjoerd: Volgens mij staat op advies.overheid.nl een test die een hele hoop standaarden combineert.
Als je daaraan voldoet ben je al een hele hoop sites de baas.
En verder: De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft vorig jaar geïnteresseerde inwoners uitgenodigd om mee te praten over de dienstverlening op de website. Toegankelijkheid was geen hoofdzaak maar kreeg wel de nodige aandacht. De notulen ontgroeid zeg maar.
Bedankt voor de link Tobi. Dat is de moedersite van webrichtlijnen.nl, deze combineert inderdaad een aantal standaarden zoals de WCAG, maar deze zijn allemaal gefocust op technisch ontwerp: semantische (x)html, unobtrusive javascript, correct gebruik heading niveaus, kleurgebruik, etc. Zodat iedere burger, met of zonder beperking, de website/applicatie kan gebruiken. Mijn vraag is: Is er een algemeen waarmerk dat, zodra de website al volledig toegankelijk is, iets zegt over efficiëntie, effectiviteit en gebruikerservaring, ofwel gebuiksvriendelijkheid? Wat bijv. getoetst wordt door het verrichten van een gebruikerstest?
@Sjoerd,
Bij mijn weet is er niet echt een ‘usability’ tool zoals webrichtlijnen.nl dat voor toegankelijkheid is. Er zijn wel een aantal ‘standaard’ vragenlijsten in de omloop die kunnen worden gebruikt. De SUS vragenlijst is dan een hele praktische omdat die maar uit tien vragen bestaat en de usability uitdrukt in een bepaald percentage. Door gebruikers van de website te vragen mee te doen met de enquete krijg je als gemeente meer zicht op de usability kant van je website. Niet iedereen zal echter meedoen met je vragenlijst en dus ben je er met een vragenlijst alleen niet. Het is wel een goede eerste stap denk ik. Meer informatie over SUS op http://en.wikipedia.org/wiki/System_Usability_Scale
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen