Voor sommige producten zoals verzekeringen, hypotheken en pensioen is je leeftijd van invloed op de prijs die je uiteindelijk moet betalen.
Op de website kan de bezoeker een prijsberekening uitvoeren. Hij vult zijn geboortedatum en een aantal voorkeuren in. Is hij tevreden met het aanbod dan kan hij gelijk het product afsluiten. Om dit te doen vult hij een formulier in met zijn persoonlijke gegevens.
In het algemeen kunnen we stellen dat hoe minder je vraagt van de gebruiker hoe hoger je conversie zal zijn. Voor het uitvoeren van de prijsberekening willen we daarom alleen het hoognodige vragen. Behalve diens naam.
Door ook de naam van de bezoeker vooraf te vragen kunnen we hem in de rest van de dialoog persoon aanspreken. Het is echter ook een extra actie die de bezoeker moet uitvoeren. Wat zal de conversie meer beinvloeden? Vragen van de naam en daarmee een persoonlijke dialoog creeëren of niet vragen van de naam en daarmee sneller door proces gaan.
Iemand een idee? Mooie case voor een a/b experiment lijkt me.
Nog geen reacties op "Personalisatie of efficiëntie?"
Dit is absoluut iets voor een test. Op voorhand zou ik het niet kunnen inschatten. Als de bezoeker direct zijn adresgegevens zou moeten invullen dan denk ik dat dit een afhaakmoment kan zijn. Bij mij in ieder geval wel.
Persoonlijk aanspreken zou een meerwaarde zijn als er lading aan een naam hangt en hier iets mee gedaan wordt.
“Jan, in jouw leeftijdscategorie zou…”
“Jan, in jouw beroepscategorie..”
Het hangt denk ik ook af wat voor type bezoeker er op de site komt. Een snelle vergelijker (onpersoonlijk) of een bewuste vergelijker of potentiële klant (persoonlijk) die meer tijd neemt en zich meer bezig houdt met de inhoudelijke zaken van de hypotheek, pensioen, verzekering etc.
Maak het invullen van de naam optioneel. Ik hecht zelf geen waarde aan dit soort “persoonlijke” adviezen. Als je weet dat ze door een computer worden gegenereerd is het persoonlijke er al snel af. Maar ik kan me wel voorstellen dat andere gebruikers dit juist wel weer interessant vinden.
Kortom, dit is een voor een ABC-testje 😉
A: Veld verplicht
B: Veld niet aanwezig
C: Veld optioneel.
Ik haak sneller af als ze om mijn naam vragen. Ik wil vaak anoniem en zonder gevolgen info kunnen verkrijgen zonder dat ze contact met me op kunnen nemen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen