Dikwijls komt conversie tot stand door het invullen van een webformulier. De meest succesvolle website besteden daarom ook extra veel aandacht aan het optimaliseren van hun webformulieren. Hoe makkelijk het is voor bezoekers om een formulier in te vullen des te hoger zal de conversie zijn.
Aartjan van Erkel komt met vijf tips om het rendement van webformulieren te verhogen.
- Laat uitleg soms extra opvallen: Je kunt het aantal succesvol ingevulde formulieren vergroten door op lastige punten een extra opvallende uitleg bij het invulveld te plaatsen. Verstop de helptekst daar dus niet achter een vraagtekentje waarop je moet klikken, maar maak hem voor iedereen zichtbaar.
- Schrijf vriendelijke helpteksten en foutmeldingen: Bezoekers zitten niet te wachten op een bestraffende formulering in een online formulier. Een gevoelloze robottoon is ook niet bepaald verleidelijk. Wees in online formulieren dus vriendelijk en behulpzaam.
- Geef geruststellende informatie: Twijfels over de veiligheid en betrouwbaarheid van websites zijn grote struikelblokken tijdens het online winkelen. Met de juiste tekstjes op de juiste plek in een formulier kun je deze obstakels proberen weg te nemen.
- Vertel wat er gaat gebeuren: Verwachtingen ‘managen’ is bepalend voor het succes van online formulieren. Want als bezoekers niet weten wat er gaat gebeuren, beginnen ze er liever niet aan.
- Bewaar een verrassing voor het laatst: Een verleidelijke bedankpagina met een onverwachte bonus kan de relatie met je klant versterken. Maar dat niet alleen. Zo’n plezierig bedankmoment is ook je allerbeste gelegenheid voor cross sell: klanten verleiden om nog iets te bestellen.
Nog geen reacties op "Tips om het rendement van webformulieren te verhogen"
Met het laatste puntje ben ik het niet helemaal eens. Ik voel mijzelf altijd een beetje ‘genept’ als een webwinkel mij op het laatste moment nog een aanbieding doet op de bedankpagina. Vaak moet je namelijk verzendkosten betalen. Dan denk ik ‘had dat eerder gezegd’, wil ik het nu kopen, moet ik nóg een keer de verzendkosten betalen!
Beste Mirjam,
Ik ben het met je eens dat je ‘nare’ verassingen helemaal moet voorkomen. Maar stel het is een positieve verrassing. Extra aanbieding met korting en zonder verzendkosten want de order wordt gecombineerd. Dan kan ik me indenken dat het de user experience in positieve zin beinvloed.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen