Naar aanleiding van Usarchy’s Blogkermis: Hoe ziet het Internet eruit anno 2008? Wat kunnen we verwachten qua trends en populariteit van specifieke features? Ik denk dat de gebruikers van websites (wij allen dus) alleen nog maar sneller zullen gaan leven, en meer van alles op de hoogte willen blijven. Dit vereist meer geavanceerde snufjes op websites. Een korte beschouwing hierop…
De mens anno 2008 wil in een kortere tijd zoveel mogelijk informatie tot zich krijgen en daar zo min mogelijk voor hoeven uit te voeren. Websites die eruit zien en opgebouwd zijn als print brochures zullen uit het beeld verdwijnen. Bedrijven erkennen deze behoefte van de ‘fast information consumer’ en willen hier op inspelen. Er wordt steeds beter en meer nagedacht over gebruikersgemak en kwaliteit, want de zogenaamde ‘decision to leave or linger’ (principe geïntroduceerd door Jakob Nielsen, 2000) is nog immer cruciaal voor bedrijven.
Hangjongeren zijn er niet meer, we spreken nu eerder over Hyves-jongeren. Mensen leven op het Internet. Ze onderhouden er sociale contacten, bestellen er allerlei producten (van CD’s tot pizza’s), slurpen kennis op, en bekijken er massaal naar bewegend beeld. Dit laatste fenomeen, bewegend beeld of film, krijgt een steeds prominentere rol in de online wereld. Veel mensen keken al nieuws of tv-series online, dit zullen er steeds meer worden. Met de technische vooruitgangen op het gebied van High Definition opnames, zal de grens tussen tv en Internet steeds meer vervagen. Grote vraag zal ontstaan naar mensen die bewegend beeld zodanig kunnen knippen dat het niet te langdradig wordt, maar wel genoeg vertelt qua inhoud.
Features als ‘mail je vriend/kennis/collega/familielid of jezelf’ en drag and drop boodschappen- en verlanglijstjes zullen hoogtij vieren in 2008. Ook autocomplete invulvelden, “u heeft gezocht op rod, bedoelde u soms rood?’’ en gerelateerde producten, denken met de bezoeker mee. Want de bezoeker van nu wil sneller en meer, waarbij hij of zij zo min mogelijk hoeft na te denken. Tekst, uitleg en toelichting worden dan ook steeds minder gelezen. Dit betekent een uitdaging voor de ontwerpers om eenduidige voor zichzelf sprekende knoppen en dergelijke te ontwerpen. Voor de gebruiker moet er een succesvolle match ontstaan tussen de verwachte gedraging en de uiteindelijke (inter) actie.
Door de snelle manier van leven hebben mensen ook minder tijd om aandachtig alles te bestuderen, maar printen of bewaren liever. Hier bieden favorieten-lijstjes een uitkomst. Favorieten-lijstjes die ook tot stand moeten komen zonder dat iemand geregistreerd is, en die ook als PDF gegenereerd kunnen worden. Zo kan de drukke zakenman na werktijd in de trein nog even het bestand raadplegen op zijn of haar telefoon, PDA of iPod.
De behoefte om zoveel mogelijk kennis te delen, vooral binnen grote bedrijven, zet ‘knowledge management’ en een goedwerkend Intranet op de kaart. Hoe bied je een Intranet aan waarin alle kennis die aanwezig is binnen een bedrijf, niet verloren gaat, maar juist gedeeld wordt? Hier liggen nog vele uitdagingen en ontwikkelingen voor ons…
Zo krijgt het Internet in ieder facet van iemands leven (sociaal, zakelijk en alledaags) een niet weg te denken rol.
Nog geen reacties op "Snel, sneller, snelst"
De zin ‘ Ik denk dat de gebruikers van websites (wij allen dus) alleen nog maar sneller zullen gaan leven, en meer van alles op de hoogte willen blijven’ is cruciaal in dit artikel. Maar waar is dit op gebaseerd?
@Michel:
Bedankt voor de scherpe opmerking.
Ik baseer dit op de enorme ontwikkeling aan producten om overal ter wereld te allen tijde informatie te kunnen opslaan of opvragen/bezoeken. Denk maar aan de ontwikkeling van steeds compactere notebooks en laptops die geen last zijn om mee te nemen (Flybook, MacBook Air), Internet in de trein, SMS alerts waarop men zich kan abonneren of aan de enorme groei en variatie in portable opslagmedia.
Interessant voorbeeld is de iPhone: het gebruik van GoogleMaps (gebruikers kunnen opvragen welke restaurants er in de buurt zijn, terwijl ze over straat lopen) of het direct downloaden van het liedje dat gedraaid wordt in je Starbucks cafe.
Zo zijn er talloze voorbeelden op te noemen van veranderingen waaruit blijkt dat de mens sneller zal gaan leven, maar toch zoveel mogelijk van alles op de hoogte wil blijven. Immers, als persoon wil je mee kunnen praten en niet ‘dom’ gevonden worden. (Hierbij ga ik uit van het basisprincipe dat de mens leergierig is.)
Dit betekent dat in het ontwerp van websites men ook rekening moet houden met deze behoeften en het gedrag van de gebruiker. Zo zie ik vanuit mijn vakgebied dat gebruikers graag informatie willen kunnen bewaren, uitprinten of doorsturen, maar dat een gebruiker ook graag getipt (let wel: niet op een opdringerige manier) wordt over informatie of producten die hem of haar aanspreken (zie bijvoorbeeld de tips die LastFM per gebruiker persoonlijk voor je genereert).
Doordat er steeds meer informatie op je afkomt als persoon, zal men (on)bewust selecties en afwegingen gaan maken in het soort informatie dat men wil ontvangen (zo is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om van alle sociale netwerken actief lid te zijn, als je daarnaast full time werkt).
Ik hoop hiermee genoeg voorbeelden te hebben aangehaald om je vraag te beantwoorden.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen