Het is de juiste woorden kiezen om je lezer te overreden; bij jou vindt hij wat hij zoekt.
Dat lijkt eenvoudig. We hebben allemaal leren schrijven en de woorden zijn er al. Je hoeft slechts te kiezen.
Dwalend over het Internet blijkt het minder eenvoudig dan gedacht. Je struikelt er over onsamenhangende zinnen, spelfouten en verwijzingen die nergens heengaan.
- ‘…StudEnterprise kan jouw daarmee helpen.’
- ‘Wij richten ons in eerste instantie op die onderdelen die de organisatie het minst raken en toch binnen zeer korte termijn resultaat opleveren.’
- ‘Ons team van deskundige adviseurs vormen dan ook een mix.’
Vaak weet je lezer wel wat je probeert te zeggen, soms ook helemaal niet. Dan leest hij een zin een tweede, misschien een derde keer en haakt vervolgens af. Zodra je lezer struikelt of blijft haken in je tekst, is hij afgeleid. Had je eerst zijn volledige aandacht en stond hij op het punt iets te kopen, nu denkt hij ‘jouw.. met een w?’.
Een overtuigende tekst is meer dan alleen een foutloze tekst. Maar het is een goed begin, een belangrijk begin. Acht van de tien lezers storen zich misschien niet aan een fout, als ze hem al zien.
Maar waarom zou je genoegen nemen met 80 procent als je net zo makkelijk de volle honderd kunt scoren?
Nog geen reacties op "Copywriting is overtuigen"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen