Uit onderzoek van MEC blijkt dat bij mensen vijf soorten aandacht hebben. De staten van aandacht zijn te plaatsen op een schaal van gerichte aandacht tot verdeelde aandacht.
Het aandachtscontinuum:
- Volle aandacht;
- Multitasking;
- Passieve open aandacht;
- Actieve open aandacht;
- Diffuse aandacht;
Deze vijf staten van aandacht zijn essentieel voor de manier waarop boodschappen door de consument ontvangen worden.
Uiteraard is één van de belangrijkste factoren in deze de context, want waar de doelgroep mee bezig is en waar deze zich bevindt, bepaalt de ontvankelijkheid en vooral ook relevantie voor de consument.
Het lijkt er soms op dat de marketingcommunicatie steeds meer moeite moet doen om interessant entertaining, relevant of actueel te zijn. Terwijl het hele verhaal eigenlijk begint bij het vaststellen van de raakpunten van een merk met het leven van de consument en het vaststellen van de aandacht die de consument heeft of kan hebben voor de communicatie op dit raakpunt.
Bron: Vijf soorten aandacht
Nog geen reacties op "Vijf soorten aandacht"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen