De game-industrie is een serieuze markt waar vele miljarden euro’s in omgaan. Adverteerders proberen een graantje mee te pikken door reclameuitingen op te nemen in games.
Bunnyfoot deed onderzoek naar de mate waarin deze sponsoruitingen worden opgemerkt door gamers. Ze drukken dit uit in een Sponsor Fixatie Index (SFI). Het aantal fixaties op sponsoruitingen in games is erg laag. Welke gamer kijkt er ook liever naar een reclameuiting dan naar het mooie achterwerk van Lara.
Ook op websites krijgen reclameuitingen bijzonder weinig aandacht. Het fenomeen banner-blindheid is al een tijdje bekend en uit een onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat ook de gesponsorde koppelingen van Google steeds minder fixaties krijgen.
Het kijkgedrag is logisch te verklaren. Wie weleens een gamer bezig heeft gezien zal het zijn opgemerkt dat het lijkt alsof ze bezeten zijn. Een gamer is uiterst geconcentreerd bezig met het bereiken van de volgende level. Ze vergeten de fysieke omgeving waarin ze verkeren en iets basaals als tijd is niet meer belangrijk. Alle focus gaat naar de taak die men op dat moment uitvoert. Dit vergt vaak zoveel van de cognitieve capaciteit dat ze simpelweg geen aandacht kunnen besteden aan sponsoruitingen.
Voor websites iets soortgelijks. Men heeft een bepaald doel voor ogen en voert daarvoor taken uit op een website. Het bekijken van reclame-uitingen stoort dan bij het vervullen van de taak en wordt daarom genegeerd.
Stop daarom met het in de markt pushen van je merk en produkten maar verleg je aandacht naar de behoefte van je klant en diens waardenpatroon. Help de klant met het bereiken van zijn doelen en het vervullen van zijn taken en krijg daarvoor diens aandacht terug.
Nog geen reacties op "Sponsor fixatie index in games"
“Het kijkgedrag is logisch te verklaren. Wie weleens een gamer bezig heeft gezien zal het zijn opgemerkt dat het lijkt alsof ze bezeten zijn. Een gamer is uiterst geconcentreerd bezig met het bereiken van de volgende level. Ze vergeten de fysieke omgeving waarin ze verkeren en iets basaals als tijd is niet meer belangrijk. Alle focus gaat naar de taak die men op dat moment uitvoert. Dit vergt vaak zoveel van de cognitieve capaciteit dat ze simpelweg geen aandacht kunnen besteden aan sponsoruitingen.”
200% correct! het soort game wil ook nog wel eens uitmaken maar vast neit veel
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen