In de economie staan verkopers en kopers tegenover elkaar. Denk aan het traditionele handjeklap. De koper probeert het produkt tegen een zo laag mogelijke prijs te bemachtigen en de verkoper probeert het produkt tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Ergens in het midden ligt een prijs waar beide partijen mee kunnen leven en de transactie komt tot stand.
Als we bij het bouwen van websites alleen maar uitgaan van de doelen van de bezoekers kan er een disbalans ontstaan tussen de doelen van de organisatie en de doelen van de bezoeker.
Soms zijn er dan ook geldige redenen vanuit organisatieperspectief om iets bewust ongebruikersvriendelijk te maken.
- Voorkomen dat de functionaliteit geld kost. Het online indienen van een schadeclaim bij je verzekeringsmaatschappij. Voor de bezoeker van de website handig. Voor de verzekeraar minder aantrekkelijk omdat het aantal schadeclaims zal toenemen.
- Voorkomen dat mensen afhaken. Veel mensen verlaten vroegtijdig hun winkelwagentje. Amazon heeft daarom besloten mensen op te sluiten in het checkout proces. Eenmaal daar aangekomen is de gehele website layout weg en kan de bezoeker niets anders meer doen dat het proces doorlopen. Het is een doodlopende straat geworden.
- Gratis weggeven is inkomstenderving. Bezoekers willen gratis toegang tot alle informatie. Organisaties willen hiervoor echter betaald krijgen of tenminste klantgegevens verzamelen. De NY Times biedt een klein stukje informatie aan als lokkertje. De bezoeker die het hele artikel wil lezen moet zich registreren. Het idee dat alles op Internet gratis is, is slecht voor organisaties.
- Teveel details laat bezoekers afhaken. Bezoekers willen weten waar ze aan toe zijn. Iemand die zich registreert heeft er recht op te weten wat er met zijn gegevens gebeurt en hoe de veiligheid is gegarandeerd. Deze extra details kan de bezoeker er echter van weerhouden om zich te registreren. Biedt de informatie wel aan maar zet het minder prominent in beeld.
Nog geen reacties op "Redenen voor ongebruikersvriendelijkheid"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen