Volgens de innovatietheorie van Rogers wordt nieuwe technologie eerst omarmt door de groep innovators en early adaptors. Als deze positief zijn kan de rest van de markt worden benaderd. Ongeveer 13.5% van de consumenten wordt beschouwd als early adaptor.
Volgens marktonderzoeker Sean Wargo is de groep early adaptors echter groeiende. Consumenten besteedden meer van hun inkomen aan consumentenelektronica. Ze upgraden niet alleen wat ze reeds bezitten ze kopen ook steeds vaker en eerder nieuwe technologie.
In 2006 besteedde het gemiddelde Amerikaanse huishouden ongeveer $ 1.500 aan consumentenelektronica, in 2007 ligt dit naar verwachting rond de $ 2.000.
Hardware is een randvoorwaarde maar wordt steeds minder belangrijk. Er moet meer aandacht zijn voor de totale user experience door het aanbieden van goede content en diensten. De iPod is een mooi voorbeeld van hoe een goede combinatie van hardware, software en diensten kan leiden tot een goede user experience leidt. iPod is dan ook niet voor niets marktleider.
Uitgaan van de user experience en innoverend vermogen zijn twee belangrijke kerncompetenties voor de succesvolle bedrijven van de toekomst.
Nog geen reacties op "Nieuwe technologie steeds eerder omarmt"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen