Jakob Nielsen adviseert om voorzichting te zijn met de implementatie van nieuwe technologieën. Volgens hem zijn internetgebruikers conservatief, het is altijd maar de vraag of de nieuwe technologie werkt en of gebruikers het snappen.
Desalniettemin gebeuren er een aantal interessante dingen op het gebied van interactie ontwerp. Tim Fidgeon van webcredible noemt vier nieuwe ontwikkelingen.
- Schuifgebaseerd filteren: Met schuifbalken verfijn je je keuze. Je ziet gelijk hoeveel resultaten je over houdt.(Amazon.com Diamond Search)
- Fisheye navigatie: Items dicht bij je mousepointer worden groter weergegeven en items verder van je mousepointer worden kleiner weergegeven. (Fisheye Menus)
- Treemaps*: Een grote hoeveelheid data uit een tabel op een overzichtelijke manier weergegeven. (Map of the Market)
- Klikken en slepen: Sleep de produkten die je wilt kopen gewoon naar je winkelwagentje (Panic Goods – Nice T-Shirts For You)
* wie weet er een goede nederlandse vertaling voor Treemaps?
Bij nieuwe technologieën is het altijd verstandig een gebruikersonderzoek uit te voeren zodat je zeker weet dat gebruikers de nieuwe manier van interactie ook snappen.
Nog geen reacties op "Innovatief interactie ontwerp"
Heeft iemand meer info over de code voor het klik en sleep systeem?
Overigens vraag ik mij nog steeds af wat het handigste is om de maatkeuze aan te bieden. Is het gebruik van radiobuttons niet overzichtelijker dan een pull-down menu? Nu moet je steeds op het pijltje klikken om te kijken welke maten er zijn.. en met radiobuttons zie je dat in een oogopslag… Voor radiobuttons zou ik dan geloof ik wel weer voor de afkorting van de maten kiezen ipv volluit geschreven (S vs Small).
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen