Slechts een handjevol grote Nederlandse webwinkels biedt zijn klanten de mogelijkheid productrecensies achter te laten in de winkel.
Uit onderzoek blijkt dit soort mond-tot-mond reclame invloed heeft op tweederde van de alle economische activiteit.
Zestien procent van de 25 grootste webwinkels van Nederland biedt de mogelijkheid om recensies op producten of diensten achter te laten
De presentatie van artikelen wordt steeds beter. Tweederde van de sites laat potentiële kopers diep inzoomen op details van artikelen, 80 procent toont kale foto’s en afbeeldingen van objecten in hun context en 56 procent communiceert goed over het bestelproces.
36 procent van de onderzochte winkels biedt de mogelijkheid gekochte artikelen bij een off line vestiging op te halen. Dat vergroot de betrouwbaarheid van de transactie. Daarnaast biedt een kleine 15 procent van de winkels de optie om ook off line te betalen.
In het betaalgedrag is een opmerkelijk verschuiving te zien. Klanten betalen steeds vaker vooraf. Twee jaar geleden waren de accept-giro en kredietkaart de dominante betaalmiddelen op internet. Dat zijn ze met respectievelijk 72 en 68 procent nog steeds, maar Ideal komt snel op
Inmiddels maakt 56 procent van de grote webwinkels er gebruik van. Ideal wordt door kleinere internetwinkels nog ervaren als duur, maar naar verwachting zullen de tarieven dalen naarmate meer consumenten via de internetsite van hun eigen bank afrekenen.
Nog geen reacties op "Ecommerce in Nederland, stand van zaken"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen