Red Gate Software is een specialist in database ontwikkelings software. Het bedrijf deed onderzoek onder 300 software inkopers en vroeg wat de meeste belangrijke eigenschappen zijn voor de aanschaf van een softwarepakket.
Men verwachtte dat de participanten zouden kiezen uit een van de opties: tijdsbesparing, snelheid of nauwkeurigheid als belangrijkste unique selling point. Een grote meerderheid (65%) echter koos voor gebruikersvriendelijkheid als aspect dat het meest doorslaggevend is.
Het is voor IT-ers van belang dat ze snel en op een effectieve manier steeds maar weer met de nieuwste software leren omgaan. Tijd om trainingen te volgen en uitgebreide handleidingen door te nemen is er niet. Vandaar ook dat een programma gebruikersvriendelijk moet zijn. Men moet er op een intuïtieve manier mee kunnen werken.
Het toevoegen van steeds meer nieuwe functionaliteiten lijkt dan ook geen goede strategie te zijn, aldus Dominick Reed, hoofd User Experience van Red Gate Software. Des te meer een programma kan, des te complexer het wordt en des te moeilijker het zal zijn om er mee om te gaan.
Nog geen reacties op "Gebruikersvriendelijkheid belangrijk bij aanschaf software"
Indirect lees ik dat de gebruikersvriendelijkheid behoefte bij de software-inkopers wordt gevoed door het primaire doel om een tijd- geldbesparing te realiseren.
(“Het is voor IT-ers van belang dat ze snel en op een effectieve manier steeds maar weer met de nieuwste software leren omgaan.”)
Logisch overigens, business, maar ik wil hiermee aangeven dat gebruikersvriendelijkheid bij de meeste nog geen kern is maar een afgeleide.
Het is natuurlijk wel goed voor de populariteit van usability dat het onderkend wordt dat er geld mee te verdienen valt!
Wat ik me afvraag is hoe die 65% de gebruikersvriendelijkheid als doorslaggevend aspect beoordeelt, laten ze alle gegadigde pakketten grondig op usability testen? Ik heb daar sterk m’n twijfels over.
Wat betreft features beperken, graag! Echt ongelofelijk hoe de focus daarop ligt bij de meeste softwareleveranciers. En dat terwijl de meeste gebruikers van bijvoorbeeld Office slechts <50% van de massale functionaliteit gebruiken (en de andere 60% daarvan voor verwarring zorgt).
Dan moet er toch een lampje gaan branden bij productontwikkeling....of zal dat lampje door maketing en sales worden gedoofd?
“En dat terwijl de meeste gebruikers van bijvoorbeeld Office slechts <50% van de massale functionaliteit gebruiken (en de andere 60% daarvan voor verwarring zorgt)."
Het nadeel is dat niet iedereen dezelfde <50% gebruikt. Afhankelijk van je taak zal je de ene of de andere functie vaak gebruiken.
Het lampje is een beetje gaan branden door minder gebruikte functies in het menu te verstoppen en later door allerlei wizard achtige zaken toe te voegen. (Die paperclip vergeet ik even.)
Volgens mij heeft MS rond versie 2000 van Office bedacht dat ze zaken gebruikersvriendelijker wilden maken i.p.v. maar weer meer toevoegen.
Bij professionals valt er over gebruikersvriendelijkheid veel te discussieren natuurlijk. Er zijn er genoeg die zweren bij command lines van 4 regels omdat dat het snelste gaat terwijl anderen het liefst allerlei wizard-schermen doorlopen.
Het lijkt me voor bedrijven en gebruikersvriendelijkheid vooral interessant om korte lijnen te hebben tussen ontwikkelaars en gebruikers. Om even bij Microsoft te blijven: Je ziet dat ze tegenwoordig veel doen met beta-tests en weblogs.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen