Toen vliegmaatschappij America West en US Airways fuseerden kwam boven water dat beide websites nogal verschilend presteerden. America West verkocht 31 procent van haar tickets via de website. Bij US Airways was dit slechts 13 procent. Het conversieratio (de mensen die niet alleen kijken maar ook kopen) van America West was maar liefst 75% hoger.
Omdat men echter verder ging onder de naam US Airways en de website van America West dus kwam te vervallen werd het hoog tijd voor een nieuwe website voor US Airways
Wel aardig op de nieuwe website is dat mensen de naam van een vliegveld kunnen intikken in plaats van dat men een selectie moet maken op basis van een keuzelijst. Op de website van de KLM hebben zie hier ook gebruik van gemaakt. Door gebruik te maken van Ajax technologie kan de gebruiker terwijl deze typt de keuzemogelijkheden zien en alvast zijn keuze maken. Een erg gebruiksvriendelijke oplossing.
Na wat “kinderziektes” zoals het tonen van vliegvelden waarop niet wordt gevolgen lijken de grootste problemen nu verholpen. Maar er is nog een hele weg te gaan. De grootste concurrent van US Airways op het gebied van verkoop via internet is Southwest Airlines, deze verkoopt maar liefst 65 procent van haar tickets via Internet.
Van beide websites heb ik echer niet het idee heb dat hier het optimale uit is gehaald qua gebruikersvriendelijkheid. Zo kom ik op de nieuwe website van US Airways uitklapmenu’s tegen voor primaire navigatie, onjuist gebruik van het alt-attribuut en een broncode die op tabellen is gebaseerd. Die van Southwest bevat wel erg veel keuzelijsten in de formulieren (had hier het principe van US Airways en KLM) toegepast. En ook hier bevat de broncode veel javascript en is de layout op tabellen gebaseerd.
Nog geen reacties op "Nieuwe gebruikersvriendelijke website voor US Airways?"
Zul je net zien, wat verschrikkelijk… Ik probeer een vlucht te zoeken, krijg je dit:
We’re sorry, but we were unable to complete your request.
Here’s what happened:
This portion of our site is temporarily unavailable.
Here’s how to fix it:
Please call our 24-hour Internet Help Desk at 1-800-327-7810 so we can resolve this issue for you.
Reference Code: 0 (1.0.100005.100001)
Occurred: 5/28/2006 11:28:31 PM
Niet alleen verschrikkelijk dat er een foutmelding is, maar die foutmelding zelf is ook verschrikkelijk! 🙂
Hoe kom je erop dat het opmaken van een pagina in tabellen van invloed zou zijn op de ticketverkoop op een site?
Je moet usability en tech wel goed scheiden, die hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar verbonden zijn..
Afhankelijk van hoe eng of ruim je usability natuurlijk heeft het wel invloed.
Denk aan snelheid (hoe meer broncode hoe langer de laadtijd van de pagina) en toegankelijkheid (je wordt niet blij als je dit laat voorlezen door de screenreader).
In een branche die draait om timetables moet een tabel toch kunnen 😉
Een tabel meer of minder hoeft voor gebruikersvriendelijkheid niet uit te maken maar één van de grote nadelen is het ‘schalen’ op kleinere schermen of op je printje. Er valt vaak een deel buiten beeld. Als daardoor die 10% of 20% met een klein scherm de site niet optimaal kan gebruiken kan dat mogelijk direct invloed hebben op de verkoop.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen