Industriƫle ontwerpers gebruiken vaak 3d modellen om iets vorm te geven. Grafisch ontwerpers maken gebruik van visuele elementen zoals een lijn of een blok. Het vormgeven van interactie gaat echter vaak over wat abstractere elementen.
Dan Schaffer deelt Interactie ontwerp in de volgende elementen.
- Beweging
Interactie is een vorm van communicatie en communicatie gaat om beweging. Je klikt op een menu-item en de pagina verandert. Er is beweging op het scherm. Zonder beweging geen interactie. - Ruimte
Iedere beweging vindt plaats in een ruimte. Voor interactie ontwerp kan dat een 2d en een 3d omgeving zijn. Vindt de interactie bv plaats bij een kiosk in een drukke winkelstraat of hebben we te maken met de rustige omgeving van een bibliotheek. - Tijd
Ook hier wordt rekening mee gehouden. Sommige taken zijn complex en duren lang (zoeken en kopen van een produkt). Maar tijd gaat ook over de snelheid van feedback of de laadtijd van een website. - Uiterlijk
De vormgeving van iets geeft ons aanwijzingen over hoe iets zich gedraagt en hoe we er mee om moeten gaan. Het mooiste voorbeeld is misschien wel de blauwe onderstreepte hyperlink. - Textuur
Ook de textuur van iets geeft ons aanwijzingen over hoe we iets moeten gebruiken. Daarnaast brengt het (net als uiterlijk) ook een gevoelsmatige boodschap over. Iets dat zacht aanvoelt behandelen we anders als iets dat metaalachtig voelt. - Geluid
Ook geluid kan ons aanwijzingen geven. De klik van een deur die in het slot valt. Of een geluidswaarschuwing als we een e-mail ontvangen. Voor websites is het echter raadzaam om voorzichtig te zijn met geluid.
Nog geen reacties op "De elementen van interactie ontwerp"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen