Dankzij de studie Banner Blindness: Web Searchers Often Miss “Obvious” Links van Benway en Lane weten we dat bezoekers banners niet zien. Dit fenomeen noemen we banner blindheid.
De Nielsen Norman Group introduceren nu het nieuwe fenomeen gesponsorde zoekresultaten blindheid (box blindness). Uit een uitgebreide eyetrack studie blijkt namelijk dat bezoekers bijna geen aandacht besteden aan gesponsorde koppelingen.
Mensen scannen de zoekresultaten en ze klikken op de link die ze het meest betrouwbaar lijkt. Een link waarvan ze denken dat deze ze dichter bij hun doel brengt. Niet geheel onverwachts krijgen de topresultaten het meeste aandacht. Hoe meer de gesponsorde koppelingen lijken op “gewone” content lijkt hoe meer aandacht ze krijgen. Als men al de lijst met gesponsorde koppelingen bekijkt dan kijkt men het eerste naar de eerste koppeling op basis hiervan bepalen ze de relevantie van de rest van de koppelingen.
Of het nu banners zijn of gesponsorde koppelingen gebruikers zitten er niet echt op te wachten. Ze zullen allerlei manieren vinden om elke vorm van reclameuiting te negeren.
Nog geen reacties op "Negeren bezoekers gesponsorde zoekresultaten?"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen