Na het afnemen van een gebruikerstest kunnen twee vragen aan de deelnemers doorgaans veel extra relevante informatie opleveren:
- Welke twee aspecten van de site vind je goed?
- Welke twee aspecten van de site vind je niet goed?
Hoewel het op het eerste gezicht relatief simpel ogende vragen lijken, leveren ze meer informatie op dan in eerste instantie gedacht zou worden.
De eerste vraag is voornamelijk bedoeld om de sessie een positieve draai te geven. Dit is belangrijk, vooral wanneer de test niet zo soepel verliep dan gehoopt werd. Alle betrokkenen moeten zich voor een paar momenten concentreren op de positieve punten van de test.
De tweede vraag richt zich op de prioriteiten. Er zullen waarschijnlijk veel uiteenlopende kwesties zijn, maar wat viel echt op tijdens de test? Het is mogelijk dat de deelnemer dan de laatste twee opgevallen problemen opsomt, maar in veel gevallen zal dit niet het geval zijn. Meestal zijn het de twee zaken die de deelnemer echt opvielen tijdens de test.
De simpele techniek van het stellen van deze twee simpele vragen levert vaak goede inzichten op over hoe de gebruiker denkt tijdens een test.
Nog geen reacties op "Twee simpele vragen…"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen