Het meten van succes en het bepalen van kritische prestatie indicatoren (KPI) van een ecommerce website is niet zo moeilijk maar hoe maak je het succes van bijvoorbeeld een informatie website meetbaar?.
Volgens Jason Burby van ZaaZ zijn er vier typen websites te onderscheiden:
- e-commerce
- lead generatie
- klantsupport
- informatie
In een website zien we vaak alle afzonderlijke elementen terug. Voor iedere afzonderlijke sectie van de website moeten daarom aparte dingen worden gemeten.
Dingen die je kunt meten
- e-commerce online omzet, marges, gemiddelde omzet per order, conversieratio zijn goede dingen om mee te beginnen. Voor organisaties met een multi-channel benadering is het erg interessant om te weten wat de impact van de website is op andere offline kanalen.;
- lead generatieInteressant om hier te meten zijn gemiddelde waarde van een lead, en je wilt ook de conversieratios per processtap weten (van suspect, prospect, qualified lead, oportunity, sale). Als je dit weet kun je de vraag beantwoorden of je wel genoeg bezoekers hebt om het uiteindelijke gewenste aantal verkopen te behalen;
- klantsupport Hier gaat het om het terugbrengen van de kosten per klantcontact. Klanten die je kunt ondersteunen via je website zullen niet het callcenter bellen. Uiteraard wil je wel weten of de dienstverlening naar tevredenheid is. Online surveys zijn hiervoor een erg geschikt middel;
- advertentie inkomsten. Het winstmodel hier is het verkopen van advertentieruimte. Dingen je wilt meten zijn aantal bezoeken per bezoeker, pageviews per bezoek, recente bezoeken, en bezoekfrequentie. Deze categorie wordt ook vaak als restcategorie gebruikt als het doel van de website niet geheel duidelijk is. Dat is echter niet aan te bevelen. Het is dan beter om te zorgen dat je het doel helder voor ogen krijgt.
Nog geen reacties op "Succes meten van niet e-commerce websites"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen