Vandaag even aan het spelen geweest met de eyetracker en de websites van de abn-amro bank, de postbank en de rabobank laten bekijken.
Het valt me op dat geen van de respondenten naar de logos kijkt. Bijna allemaal zoeken ze actief naar de navigatie.
Als je wilt dat je logo opvalt (belangrijk voor herkenning) is het verstandig om deze op een witte achtergrond (plaats je het op een foto dan trekt de foto de aandacht) in de buurt van de navigatie te plaatsen.
Zorg ook dat het binnen het geheel van het design valt. Op de website van de abn-amro valt deze er helemaal erbuiten en er wordt dan ook geen aandacht aan geschonken.
Afbeeldingen van een individuele sessie
(klik op de afbeelding voor een grote versie)
Nog geen reacties op "Logo valt bij banksites niet op"
Betekent dit niet gewoon dat gebruikers de linkerbovenhoek zo langzamerhand negeren omdat ze weten dat daar geen essentiele informatie staat? Het logo van deze banken is tenslotte in alle gevallen over bekend. Je bent meestal al klant van die bank als je daar aankomt (en inlogt) – waarom zou je kijken naar het logo?
Voor veel organisaties is “branding” nog steeds een van de belangrijkste doelen met de internetsite. Vanuit organisaties bekeken zou ik het wel prettig vinden als mensen mijn logo zien (wat natuurlijk nog kan is dat ze in de periferie van hun blik zien, met de eyetrack kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat ze er geen aandacht (meer dan 50 miliseconden) aan hebben besteed.
Vanuit de eindgebruiker gedacht voegt het logo op site die hij regelmatig bezoekt weinig toe. Het dient slechts als herkenning. Bezoek je een site voor het eerst dan kan ik me indenken dat je er meer aandacht aan zult schenken. (ik zal dit komende tijd eens onderzoeken)
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen