De voorbije jaren werd bij e-commerce websites vooral de nadruk gelegd op gebruiksvriendelijkheid. Uit onderzoek van webontwikkelaar Questus blijkt dat een goed design ook belangrijk is.
Bij de website elementen die de internetgebruiker aanzetten tot kopen, blijft de prijs de voornaamste factor (68 procent) gevolgd door transportkosten, productbeschrijving, navigatie en het checkout proces. Maar daarnaast is het design van belang. Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de respondenten vond dat het design van de site bepaalt hoeveel vertrouwen zij hebben in de verkoopsite. Deze conclusie wordt ondersteund door eerder onderzoek van Stanford University.
Tijdens het onderzoek stelde Questus vast dat websites over maximaal 3 seconden beschikken om een goede indruk te maken. Esthetiek is belangrijk, maar het belang van usability (in dit geval: snelle laadtijden) overtreft het belang van de esthetiek.
Gebruikers wensen een visueel duidelijk website design, verbonden met eenvoudige keuzes. Meestal vindt de gebruiker dat een site eerder teveel menu links heeft dan te weinig. De noodzaak van het maken van teveel keuzes brengt bezoekers in de war en verwarde bezoekers worden geen kopers.
Bron: MarketingConsultancy
Nog geen reacties op "Design belangrijke factor voor usability e-commerce"
Daarom is het naar mijn mening ook zeer belangrijk dat het design een gebruiksvriendelijk karakter heeft. Dat betekent dat je een perfecte mix moet zien te vinden tussen design en usability.
Het sluit veel aan bij een eerder bericht dat ik hier plaatste [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=6]design cruciaal voor vertrouwen[/url].
Dat men prijs als belangrijkste reden noemt voor mensen om te kopen op internet is tegenstrijding met eerdere onderzoeken van Jakob Nielsen [url=http://www.useit.com/alertbox/990207.html]Why People Shop on the Web[/url]. Hier komt prijs op de 3e plaats en het gemak van het plaatsen van een bestelling op de 1e. Deze bevinding komt ook meer overeen met mijn eigen ervaring. Als ik ergens eenmaal een bestelling heb geplaats (en dat was een positieve ervaring) zal ik het volgende product dat ik nodig heb daar ook bestellen. Puur omdat ik weet hoe de site werkt.
Ook ben ik wel benieuwd hoe ze op de drie seconden regel komen. Want een eerder onderzoek van Gitte Lindgaard van de Carleton Universiteit toont aan dat bezoeker hun [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=761]oordeel vormen in minder dan 50 milliseconden[/url], letterlijk in één oogopslag dus.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen