Een website moet meer zijn dan alleen maar gebruiksvriendelijk om succesvol te zijn. In het user experiece honingraat model noemt Peter Morville zeven eisen waaraan een succesvolle website moet voldoen.
Eén van deze eisen is geloofwaardigheid. Slecht 52.8% van de internetgebruikers gelooft dat de op internet gevonden informatie waar is (UCLA). Vier van de vijf gebruikers zegt dat het kunnen vertrouwen van de informatie erg belangrijk is bij het besluiten of men een website bezoekt of niet (PSRA).
Wat kun je doen om te zorgen dat je website geloofwaardigheid uitstraalt? BJ Fogg van de Universiteit van Stanford deed uitvoering onderzoek stelde een aantal richtlijnen voor geloofwaardigheid op. Trenton Moss behandelt er in zijn artikel Beyond Web Usability: Web Credibility de volgende vijf:
- Laat zien dat er een echte organisatie achter de website zit;
- Houdt gevoelige informatie niet achter, communiceer open en eerlijk;
- Maak het makkelijk om alle uitspraken makkelijk te verifieren;
- Laat zien dat de organisatie groeiende is en klanten heeft;
- Zorg dat je website er professioneel uitziet.
Dat laatste punt heeft te maken met vormgeving en blijkt het meeste belangrijke. Design is cruciaal voor vertrouwen. In het uitstekende artikel Website Credibility: in hoeverre vertrouwen bezoekers uw website? van Bart De Waele van Netlash lezen we meer over het onderzoek van BJ Fogg en diens richtlijnen voor geloofwaardigheid.
Nog geen reacties op "Voorbij gebruiksvriendelijkheid ligt geloofwaardigheid!"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen