Jared Spool onderzocht eens het klikgedrag van mensen. Hij onderscheidde succesvol klikgedrag (gebruikers behaalden hun doel) en falend klikgedrag (gebruikers verlaten de site). Hieruit bleek dat er geen statistische verschillen waren als het gaat om links in de vorm van een afbeelding of links in de vorm van een tekst
Een goed vormgegeven afbeelding werkt dus net zo goed als een goed vormgegeven tekst link. Het goed vormgeven van een afbeelding is echter veel moeilijker dan het goed vormgeven van een tekst link. Daarom kun je je maar beter tot dat laatste beperken
Spool onderscheidt tevens drie soorten afbeeldingen:
- Content afbeeldingen: bevatten informatie die de gebruiker helpt zijn doel te bereiken;
- Navigatie afbeeldingen: geeft informatie over de hyperlink(s) waarop de gebruiker kan klikken
- Decoratieve afbeeldingen: Zijn er puur voor de “look-and-feel”, het overbrengen van het gevoel
De eerste twee soorten afbeeldingen hebben invloed op de succesvol klikgedrag. De decoratieve afbeeldingen bieden geen enkel voordeel. Er was geen enkel invloed tussen het gebruik van decoratieve afbeeldingen en het oordeel van de gebruikers n termen van professioneel, leuk of goed vormgeven.
Nog geen reacties op "Afbeeldingen versus Tekst links"
En een link in de vorm van tekst is denk ik ook beter voor de vindbaarheid door zoekmachines.
Een goed uitgevoerde grafische link is ook door een zoekmachine wel te vinden. Een veelgebruikte mogelijkheid is om alle navigatielinks onderaan de pagina als tekst te herhalen.
Navigatieafbeeldingen zijn denk ik nog te onderscheiden in grafische tekst (om tóch dat ene lettertype te kunnen gebruiken of om de link te laten opgaan in de achtergrond) en puur een afbeelding (zoals het vergrootglas voor de zoekfunctie.)
Bij die laatste variant wordt het al moeilijker om die duidelijk uit te werken.
Volgens mij zegt Spool dat ook. Als ik zijn stuk goed begrepen heb is zijn redenering als volgt. Afbeeldingen hebben weinig invloed op de uiteindelijke tevredenheid. Er is weinig verschil tussen een goede grafische link of een goede grafische tekst link behalve van dan de inspanning voor het maken ervan. Die is van de grafische link hoger. Omdat het resultaat hetzelfde is alleen de kosten van de tekstlink lager valt de keuze op deze variant.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen