Het internet groeit ontzettend snel. De laatste cijfers wijzen uit dat deze groei jaarlijks op ongeveer 170% zit. Even voor ons beeld, momenteel zijn er volgens schattingen van de Internet Systems Consortium circa 350 miljoen domeinnamen geregistreerd. Over een jaar zullen dit er 595 miljoen zijn. Bedenk dan ook nog dat het hier over domeinnamen gaat en dat achter elke domeinnaam een website zit die bestaat uit vele andere paginas en we krijgen een beetje beeld van de schier onmetelijke omvang.
Steeds meer informatie wordt ontsloten voor het Internet. Boeken worden ingescand, tv shows op het internet geplaatst en van radio shows worden podcasts gemaakt.
Zal de toegang tot deze grote hoeveelheid informatie ons slimmer maken of zullen we er meer gestressed door raken?
Volgens psycholoog David Greenfield, vertonen mensen nu al tekenen van informatiestress. Er zijn grenzen aan de hoeveelheid informatie die mensen kunnen verwerken.
Mensen niet vaak zoeken op internet geven als belangrijkste reden dat er teveel informatie is. Ze zijn bang informatie te missen maar hebben geen tijd om het allemaal uit te zoeken, aldus onderzoekster Jennifer Kayahara.
Volgens Steve Jones, professor aan de universiteit van Illinios Chicago kan de grote hoeveelheid informatie op internet mensen slimmer maken. Wel waarschuwt hij ervoor dat we dan meer stil moeten staan bij de geldigheid van informatie.
Goede onderzoeksvaardigheden, weten waar en hoe je informatie kunt vinden en deze op waarde weten te schatten is cruciaal in een wereld waarin we 24 uur per dag 7 dagen in de week omringd zijn door elektronische informatie.
Als je iedere minuut vult met meer media zal je nooit meer onafhankelijk denken. Je hebt dan wel toegang tot alle specifieke informatie, Voor kennis en begrip is meer nodig. Als de hele dag door informatie naar je toe wordt gegooid heb je geen tijd voor reflectie. Het enige dat je dan nog kunt doen is ontwijken, aldus Jakob Nielsen.
Nog geen reacties op "Teveel informatie is ook niet goed"
Een (oude) directeur van een groot bedrijf liep tegen mij ooit eens af te geven op de computer omdat managers alleen nog maar naar hun beeldscherm zaten te staren. Typisch gevalletje manager (of management) die iets niet heeft begrepen.
Het artikel (en vooral de mening van Nielsen) suggereren een beetje dat de informatie naar je toe komt en je er (1984-like) niet aan kunt ontkomen waardoor je in de stress schiet. Uiteindelijk blijft het toch iets dat je zelf opzoekt en wat prima is uit te zetten. Waarschijnlijk speelt hier hetzelfde als die ellendige mobiel en telefoon: Zodra je het uitzet heb je het gevoel iets belangrijks te missen. (Maar hoe vaak komt er iets belangrijks als het aan staat?)
Als je eenmaal op zoek gaat naar informatie kan het inderdaad lastig zoeken zijn. Je krijgt niet één bron met één mening maar meteen honderden. Een echt boek wekt vertrouwen want kost veel geld. Met internet moet je zelf de betrouwbaarheid bepalen en ook nog eens ‘kiezen’ tussen vele (verschillende) meningen. Dat is vooral ervaring en meegroeien met het medium denk ik. Misschien vergelijkbaar met de opmars van het (auto-) verkeer. Als je het verkeer van 50 jaar terug gewend bent voel je je niet prettig op de A12. Als je met de jaren meegroeit dan kun je ook die A12 wel aan. ‘Helaas’ heb je het bij de ontwikkeling van internet over maanden in plaats van decennia.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen