Surfen op het internet is op de meeste mobiele telefoons tegenwoordig wel mogelijk. Het is echter zelden een gebruiksvriendelijke ervaring. Het scherm is overvol, de downloadtijden zjin lang en de websites zijn hoofdzakelijk op tekst gebaseerd waardoor het niet echt aantrekkelijk is.
Dat internet in de toekomst overal in geintegreerd zal zjin, dus ook in onze mobiele telefoon, mag geen grote verrassing zijn. Mark Weiser voorspelde dit al 17 jaar geleden toen hij de term Ubiquitous computing introduceerde.
Mobiele telefonie lijkt dan ook de goede kant op te gaan. Software-ontwikkelaars worden steeds beter in het ontwikkelen van applicaties waardoor interactieve kaarten, zoeken en e-mailen steeds makkelijker worden.
Gebruiksvriendelijkheid is van groot belang
, zegt Van Baker analist bij Gartner. Als het moeilijk te gebruiken is en te complex is zullen mensen het links laten liggen.
Mensen willen niet veel tijd besteden aan het surfen op het internet met hun mobiele telefoon. Ze willen op een hele snelle manier toegang tot voor hun belangrijke informatie
Zorgen dat je website schaalbaar is, even een apart stylesheetje en klaar is kees zit er niet in. De mobiele telefoon is een ander medium dan internet en vraagt dan ook om een speciale benadering.
1 reactie op "Mobiel internetten nog in de kinderschoenen"
Naar mijn idee zal dit in ons land nooit gaan aanslaan ook. De media richness theory gaat ervan uit dat het medium bij de taak moet passen qua rijkheid, met de volgende 4 criteria:
a) mogelijkheid van directe feedback
b) veelsoortige (nonverbale) tekens kunnen overbrengen
c) gebruik van natuurlijke taal en
d) persoonlijke focus van het medium.
Hiernaast vind ik toegangkelijkheid van websites via een mobiele telefoon in 1 woord verschrikkelijk. Uiteraard ligt dit aan dergelijke websites, maar als niemand zich aan standaarden houd is het zinloos om een dienst mogelijk te maken die hieraan strenge eisen stelt.
@Arjen, ik had nog niet van deze theorie gehoord maar heb er wat op nagezocht, [url=http://www.tcw.utwente.nl/theorieenoverzicht/Theory%20clusters/Mass%20Media/Media_Richness_Theory.doc/]Media Richness Theory[/url]. Hoe beter aan de vier eisen die jij noemt wordt voldaan hoe “rijker het medium”. Menselijke communicatie is het rijkste.
Neem nu zoiets als Sms.
a) mogelijkheid van directe feedback, laag
b) veelsoortige tekens kunnen overbrengen, laag
c) gebruik van natuurlijke taal, laag
d) presoonlijke focus van het medium, laag
Het scoort dus erg laag binnen dit theoretisch model, het is erg ongebruiksvriendelijk en toch een enorme hit. We hebben zelf een heuse sms taal ontwikkelt en gebruiken smileys om emoties over te brengen.
Waarom is SMS zo’n hit? omdat het ons in staat stelt met andere mensen te communiceren. Dit communiceren met anderen ligt ook ten grondslag aan het succes van chat. Als met mobiel telefoneren de menselijke behoefte aan sociale interactie wordt vervuld zal het gegarandeerd een succes worden. Er is echter nog een grote weg te gaan. Het staat nog in de kinderschoenen
“We hebben zelf een heuse sms taal ontwikkelt en gebruiken smileys om emoties over te brengen.”
Die eigen taal zorgt ervoor dat je eigenlijk op alle vier de puntent een hogere score behaalt.
De mogelijkheid directe feedback uit te stellen kan bij SMS maar ook bij e-mail een voordeel zijn. De ontvanger kan gaan ‘consumeren’ op het moment dat het beter uitkomt.
Een beetje surfen zal op een telefoon waarschijnlijk niet heel snel gebeuren. Mobiel internet leent zich meer voor een on-demand zoekvraag die afhankelijk is van je omgeving: routeinformatie, reisplanner, toeristische informatie, dating etc. Waarschijnlijk ontwikkelt dit zich meer en meer in de vorm van integratie met andere apparaten (file-informatie bij routeplanner), narrow-casting (actuele vertrektijden bij de bushalte) etc. zodat je inderdaad weer bij Ubiquitous computing uitkomt.
Nu is het zo dat internet en het web vrijwel synoniem zijn. Wellicht dat het internet dan weer gezien wordt als het communicatiemiddel en het web één van de presentatievormen is.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen