Op de weblog van webreakstuff een vurig pleidooi voor gebruiksvriendelijkheid. Een van de dingen die in 2006 moet veranderen is de aandacht voor user experience en gebruiksvriendelijkheid. De tijd van photoshop effecten en dreamweaver is voorbij.
Veel managers en zakenlieden zijn echter niet bekend met de begrippen user experience en gebruiksvriendelijkheid en dat baart zorgen. De sleutel tot een succesvolle webapplicatie is het centraal stellen van de eindgebruiker. De discussie over design moet dus niet gaan over het mooi of lelijk is maar of het de eindgebruiker helpt zijn doelen te bereiken.
Er zijn grof genomen twee scholen webontwikkelaars:
- Zij die nadenken over kleurschemas, die veel aandacht besteden aan details en alles het liefst tot op de pixel nauwkeurig designen.
- Zij die eerst alles van je organisatie en je doelgroep wil weten voordat ze gaan bouwen.
De eerste school komt al snel met de eerste photoshop templates, de tweede stelt eerst een persona op.
Uiteindelijk denk ik dat beide scholen best samen kunnen gaan. Want snel opleveren van een template is zo slecht nog niet. Dit kan namelijk gelijk mooi getest worden met de eindgebruiker.
Nog geen reacties op "Minder templates meer user experience"
De twee scholen klinken eerder als twee uitersten, maar ook als twee verschillende rollen. Met één van beide rollen heb je alles in handen om nooit je doel te bereiken. Dat betekent dat ze niet alleen samen kunnen gaan maar juist samen moeten gaan om samen die perfecte website te kunnen ontwikkelen.
Mooi of lelijk mag ook zeker een onderdeel uitmaken van de discussie. Het is een aspect van de website en hoort dus bij het bereiken van je einddoel. (Met mooi bedoel ik ook verzorgd wat weer bijdraagt aan een betrouwbare uitstraling.)
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen