De meeste gebruiksvriendelijkheids problemen doen zich voor bij het invullen van van formulieren. We hebben de bezoeker eindelijk zo ver gekregen om tot actie over te gaan en door een moeilijk formulier haakt hij alsnog af.
Brian Crescimanno noemt een aantal handige richtlijnen:
- Kies het juiste element voor de taak
Denk bewust na of je een radio-button, checkbox of select gebruikt. - Maak velden voldoende lang
Maak velden minimaal 20 karakters lang. Voor textarea houd je minimaal 50 karakter en 10 regels aan. - Vraag niet teveel
Is deze informatie echt zinvol voor ons en is deze informatie zo belangrijk dat het verplicht is. Vaak kunnen we wel met minder velden af. - Verplichte velden
Geef met een asterisk (*) wat verplichte velden zijn. Gebruik hiervoor geen kleur. - Beschrijvende labels
Neem voor elke veld een duidelijke label op zodat mensen weten wat ze moeten invoeren. - Fouttolerantie
Veel dingen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld. Denk aan een telefoonnummer. Geeft niet iedere keer een foutmelding terug totdat de gebruiker het goed heeft gedaan maar zorg dat de techniek verschillende soorten invoer kan verwerken. - Fout meldingen
Zorg dat je foutmeldingen duidelijk zijn en de gebruiker verder helpen met zijn taak. Iets als [code]zoekresultaten niet gevonden[/code] doet dit niet bijvoorbeeld - Alles opnieuw invoeren
Zorg dat gebruikers niet iedere keer alle formulieren opnieuw hoeven in te vullen als ze een foutje maakten.
1 reactie op "Gebruiksvriendelijke formulieren"
Met name over de radio-button of checkbox hoef je niet lang na te denken. De functie daarvan staat al vast. (Eén of meerdere selecteren.) Nou ja, je kunt nog nadenken of je een ja/nee radio-button of één checkbox gebruikt dus inderdaad toch even nadenken.
De minimum veldlengtes gaan niet altijd op. Als ik een TV wil bestellen heb ik geen 20 tekens nodig voor het aantal. Idem met postcodes en andere bekende korte invoer.
Dat van die veldlengtes klopt. Dat noemt hij ook in het artikel. Als je er maar bewust even over nadenkt. Neem bijvoorbeeld de lengte van zoekvelden. Inmiddels is bekend dat veel mensen zoeken op meerdere (2 en 3 het vaakst) woordcombinaties. Veel zoekvelden zijn hiervoor te klein.
Ik heb inderdaad ook wel eens in een artikel gelezen dat postcode velden juist 6 of 7 cijfers (eeuwige discussie over de spatie) moeten bevatten en een telefoonnummer juist maar 10 velden. Als je opties ziet dat velden korter en langer zijn beinvloed dat ook de manier en mate van invullen.
Bij de postcode zou ik zeggen 7 tekens. Je hebt er geen last van als je 1234AB invult maar kunt ook 1234 AB invullen. Bij 6 tekens kun je de laatste variant niet invullen.
Een telefoonnummer idem. (010) 1234567, 010-1234567, 0101234567, je wilt niemand teleurstellen. Zelfs 0032123456789 zou nog moeten kunnen als je je niet bewust beperkt tot Nederlandse nummers.
Bij een postcode en telefoonnummer weet je het wel na verloop van tijd. Bij andere dingen kun je testen aan de hand van gegevens die je al hebt. Past “Burgemeester van der Veldestraat 124a 2e verd.” in je formulier bijvoorbeeld? (“Burgemeester Baron van Voerst van Lyndenstraat” is de langste van Nederland.)
Wat ik zelf wel eens heb gedaan is een formulier met weinig beperkingen gebruiken en uiteindelijk aan de hand van werkelijke invoer de mogelijkheden beperken. (Uit een veld ‘opmerkingen’ haal je meteen welke velden je bent vergeten.)
Ik pleit ook helemaal voor een iteratieve aanpak. Dus iets neerzetten. Dan goed testen en kijken wat er gebeurt en aanpassen. Uiteindelijk moet je wel goed een balans weten te vinden. Een formulier met allemaal verschillende veldlengtes kan namelijk nogal chaotisch overkomen.
Heb afgelopen weekend achter mijn moeder staan kijken hoe ze [url=http://www.tchibo.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eTS/Store/nl/-/EUR/TdNlOrderCatalog-Start;sid=GO4EvoyaPFwEvs9YDL4O2o8Uvzx57Venepw=?source=Footer ]dit formulier[/url] aan het invullen was.
Mijn moeder, zo mag ik met trots zeggen, is iemand die zich prima redt op het internet met internetbankieren, producten bestellen etc. Daarnaast lijkt ze midden in de doelgroep van dit bedrijf te zitten.
Toch was het praktisch onmogelijk (en ik kan me daar alles bij voorstellen)dit formulier fatsoenlijk in te vullen.
Dit is een typisch voorbeeld van hoe het niet moet!!
Welk element van het formulier gaf dan precies de moeilijkheden?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen