Op 3 november is het World Usability Day. Usability expert Tom Stewart vraagt zich af of de wereld wel klaar is voor deze dag. Iedere dag weer kampen we immers met produkten die ons tot wanhoop drijven. Om nu de dag van gebruiksvriendelijkheid te vieren is daarom wat voorbarig.
Onderzoeksbureau e-consultancy deed een onderzoek onder marketingmanagers en concludeerde dat de grote meerderheid geen idee had van gebruiksvriendelijkheid of het belang ervan.
De mensen die wel bezig zijn met gebruiksvriendelijkheid verwarren het nog te vaak met makkelijk te gebruiken. Natuurlijk moet een product makkelijk te gebruiken zijn. Het moet echter ook effectief en efficient zijn. Een website kan bijvoorbeeld nog zo gemakkelijk te gebruiken zijn, als de juiste informatie er niet op staat hebben we er nog niets aan.
Nog geen reacties op "Vieren van gebruiksvriendelijkheid te voorbarig"
Ik ben het wel met Tom Stewart eens dat het nog te vroeg is om gebruiksvriendelijkheid vieren. Denk echter wel dat een dag als World Usability Day een mooie mogelijkheid is om het idee van gebruiksvriendelijkheid meer onder de aandacht te brengen (Stewart deelt deze mening trouwens ook, kunnen we lezen in het stuk)
Echter alleen deze dag, of alleen een nieuwe award is niet genoeg. Er zal continu aandacht voor gebruiksvriendelijkheid moeten worden gevraagd
Om gebruiksvriendelijkheid aan de aandacht te brengen is zo’n dag wel geschikt, maar we zijn nog erg ver verwijderd van een gebruiksvriendelijk internet.
Gebruiksvriendelijkheid wordt tegenwoordig ook te pas en te onpas gebruikt. Misschien omdat het een populairder wordend woord is en het zo makkelijker verkoopt. Iedereen wil immers een gebruiksvriendelijke website…
Laat men in ieder geval eens duidelijk aangeven wat wél en wat níet gebruiksvriendelijk is (keurmerk?), vooral richting de webbouwers!!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen