Het design van een website is van grote invloed op het falen of slagen van de website.
Dit blijkt nog maar weer eens uit het artikel Design Choices Can Cripple a Website van Nick Usborne
In dit artikel worden drie versies van een website vergeleken en worden grote verschillen gemeten.
Hieruit blijkt nogmaals weer het belang van a/b testen.
De voorbeelden die worden genoemd verschillen echter zoveel van elkaar dat ze niet echt geschikt zijn om de waarde van a/b testing aan te tonen. We kunnen namelijk onmogelijk zeggen wat nu bijdraagt tot succes en wat niet.
2 reacties op "Design kan een website maken of breken"
Tsja 🙂
[url=http://www.brickmeetsbyte.com/index.php/weblog/design_niet_van_invloed_op_het_resultaat_van_een_website/]Design niet van invloed op het resultaat van een website[/url]
Tibert Verhagen, wetenschapper aan de VU, is tot de conclusie gekomen dat er geen causaal verband is tussen design en het resultaat van een website.
Maar in het hierbovengenoemde artikel gaat het vooral om interaction design en functionaliteit, niet zozeer over de look & feel. Dat het eerste veel uitmaakt geloof ik zeker. De noodzaak van een overweldigend mooie look & feel wordt overdreven. Zie (inderdaad) Ryan Air, Marktplaats, Vakantiediscounter.nl, Startpagina, Automatisering Gids etc. die het allemaal prima doen zonder dat er ooit (bij wijze van spreken) een grafisch vormgever aan te pas is gekomen.
Volgens mij wordt het artikel van Verhagen steeds onjuist of onvolledig uitgelegd.
In het model van Verhagen is design weldegelijk van belang. Het is een zogenaamde ‘dissatisfier’: een website moet aan een bepaalde drempelwaarde voldoen anders surfen mensen weg. Een effectieve website moet dus zeker aan bepaalde design eisen voldoen. Echter, focussen op een state-of-the-art design heeft zeker geen prioriteit boven factoren als functionaliteit of gebruiksgemak.
Vormgeving is dan misschien van ondergeschikt belang.
Volgens William Hyman en Mary Beth Privitera doet een mooie vormgeving er wel degelijk toe.
[i]”De behoefte aan schoonheid, symmetrie en overzicht is de zesde behoefte van de Pyramide van Maslow
Dankzij een mooie vormgeving verkopen we ons produkt makkelijker. Qua functionaliteit lijken steeds meer produkten op elkaar. Het uiterlijk onderscheid het produkt van de rest. De produkten van apple zijn misschien wel het beste voorbeeld. De behoefte aan schoonheid is een latente, maar kan van doorslaggevende factor zijn.”[/i]
Zie ook [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=290]
Doet een mooie vormgeving er toe?[/url]
En voor de geinterresseerde kan ik ook dit het artikel [url=http://www.humanfactors.com/downloads/oct05.asp] Is Beauty the new usability attribute?[/url] aanbevelen.
De conclusie van het artikel:
[i]”Hassenzahl’s studies suggest that the emotional aspects of the design are important in attracting customers in the first place. Hedonic properties around beauty clearly influence first impressions. However, when getting stuff done matters, perceived usability – judged through usageover time – is what matters most.”[/i]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen