Een leuke manier om de kwaliteit van zoekmachines te onderzoeken: een blinde “smaaktest”. Bij Webmasterbrain moet je een zoekterm ingeven, waarna je drie keer een top drie van onherkenbare resultaten krijgt. Daaruit moet je kiezen welke top drie het meest relevant (en dus gebruikersvriendelijk!) is.
De drie verhulde zoekmachines zijn Yahoo.com, Google.com en MSN.com. Pas na het doen van een zoekopdracht en keuze van een meest relevante top drie krijg je te zien welke zoekmachine je hebt gekozen.
Het uiteindelijke resultaat vind ik niet verassend, tot nu toe is Google de meest relevante. De voorsprong op de zoekmachines respectievelijk Yahoo en MSN is echter niet zo groot. In 42% van de gevallen werd Google gekozen als meest relevante zoekmachine, daarna Yahoo (31%) en MSN (27%). Je kunt ook zeggen: in de meeste (58%) gevallen was Google niet de meest relevante…
Nog geen reacties op "Blinde smaaktest relevantie zoekresultaten"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen