Christian Heilmann verwoord het in zijn artikel goed. Het is erg frustrerend momenteel om accessibility onder mensen aan te prijzen. Onze klanten geven eenvoudigweg niet zoveel om toegankelijk als wij zouden we willen dat ze deden.
In zijn artikel geef hij 10 reden waarom mensen niets geven om accessibility. Een must voor iedereen die mensen graag willen overtuigen waarom accessbility zo belangrijk is!
Bron: Digital Web magazine
Nog geen reacties op "10 redenen waarom mensen niets geven om accessibility!"
Ik heb nog nooit een klant om accessibility horen vragen, maar als een klant om een ‘goede’ website vraagt (waar het altijd op neerkomt) ga ik er stilletjes vanuit dat hij ook toegankelijk moet zijn 🙂
In mijn ogen is toegankelijkheid gewoon een onderdeel van de uitvoering. (Al ben ik ook niet heilig en maak ik wel eens iets ontoegankelijks.)
Zodra een klant zelf aan de slag gaat (met CMS) geeft je de macht natuurlijk weer uit handen. Ik streef nog naar een CMS dat actief ‘meedenkt’ met het toegankelijk houden van een website.
Een CMS moet in mijn ogen gewoon zorgen voor toegankelijke broncode.
Een toegankelijke website bouwen en dan de klant een CMS geven die dit weer teniet doet heeft in mijn ogen ook niet zo veel zin. Het is een stap in de goede richting maar nog niet ver genoeg. Een kind geef je toch ook geen aansteker nadat je hebt uitgelegd dat vuurtje stoken gevaarlijk is?
(misschien een slecht voorbeeld, maar toch…)
Een CMS moet natuurlijk zorgen voor toegankelijke code, maar een deel wordt bepaald door de gebruiker. Alt-tekst, duidelijke taal etc. heb je niet meer in de hand.
Het ‘meedenken’ kan erin bestaan dat je een tekst-preview geeft, het aantal worden per zin weergeeft etc. De beoordeling blijft bij de gebruiker maar je kunt een beetje helpen.
(Volgens mij geven nog veel ouders gevaarlijk vuurwerk met een veilig aansteeklont 🙂 )
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen