De meeste designers kennen het probleem. Ze ontwerpen een enkele website voor vaak veel verschillende doelgroepen. Vaak wordt gekozen voor een algemene opmaak om dit probleem te tackelen.
De oplossing zou het gebruik van persona’s kunnen zijn. In plaats van te ontwerpen voor alle gebruikers of een goede gemiddelde hiervan richt men zich op 1 persoon met een aantal specifieke eigenschappen.
Toch heb ik een aantal bedenkingen. Is het mogelijk om een persona op te stellen zonder dat de designer hierbij betrokken is of moet een designer bijvoorbeeld zelf ook aan het interviewen? Is het mogelijk om 1 persoon op te stellen die een hele doelgroep vertegenwoordigt?
4 reacties op "Persona’s, usefull of useless?"
IMHO is het idee van persona’s niet dat je vanuit 1 of n persona’s je gehele website ontwerpt, maar dat je je ontwerpen test (vanaf mockup-stage, dus in eerste stadia en mét designers) vanuit de persona’s die je doelgroepen vertegenwoordigen.
Zoals je zegt, je moet niet je persona’s in een blender gooien en er een algemene opmaak van maken. Je moet zorgen dat je persona’s zo min mogelijk problemen ondervinden bij het gebruik van je site. Net effe andersom.
Waarom een designer betrokken moet worden bij het definieren van een persona snap ik niet. Die persona moet juist vanuit de klanten/prospects gedefeinieerd worden, dus op basis van data uit contacten e.d. De designer moet vervolgens die persona(‘s) gebruiken om zijn werk te toetsen.
Maarrrr, als je persona’s zo blijken af te wijken dat je moeite krijgt er 1 site voor te maken, moet je meerdere sites maken. Het slaat nergens op om verschillende doelgroepen te dwingen dezelfde site te gebruiken.
@Ruben: Ik ben het helemaal met je eens dat een website slechts één doelgroep kan bedienen. Zijn er meerdere doelgroepen, dan dien je meerdere sites te bouwen.
Maar, het idee van persona’s hoeft dacht ik niet altijd te zijn dan dit daadwerkelijk mensen zijn. Het is ook mogelijk om een persona op te stellen dat voldoet aan het profiel van de doelgroep (bijv. Jan, 36 jaar, sportleraar, voetbalt op zondag, kroegloper). In een vroeg stadium (dus ver voordat er ontwerpen worden gemaakt) zou deze persoon centraal gezet kunnen worden in de opzet van de website.
Op het moment dat er verschillende concept ontwerpen zijn ontwikkeld is het natuurlijk fantastisch als de bedachte Jan daadwerkelijk in real life bij het proces wordt betrokken. Naar mijn idee praten we dus over verschillend gebruik met persona’s (what’s in the word).
Ben benieuwd hoe jij hierover denkt?
Ik denk dat ik er net zo over denk als jij 🙂 Ik bedoelde zeker geen real life persona, das juist niet het idee van persona’s zoals jij ook snapt 😉
Ik vind het alleen riskant om persona’s als uitgangpunt te nemen. Je krijgt dan namelijk dezelfde neiging als wat ik bedoelde met de blender; ontwerpen voor een bepaalde groep. Ik vind het gebruik van persona’s vooral goed om te toetsen, minder goed om als basis te gebruiken. Dat sluit aan op je vraag “is het mogelijk 1 persoon een hele doelgroep te laten vertegenwoordigen”. Mijn antwoord daarop is dan ook “nee” 🙂 De kracht zit er juist in dat verschillende persona’s met dezelfde site moeten kunnen werken. Ik zou ze dus zeker heel specifiek maken, specifieker dan een doelgroep. (groep- what’s in a name ;)).
Wel goed om altijd in je achterhoofd te houden of course, voor iedereen die bij het proces betrokken is.
Laten we bij deze de term personagroep coinen, je doelgroep in verschillende persona’s. Effe een schemaatje maken met de eigenschappen die elke persona moet bevatten, koppelen aan de websites en klaar is je personagroepmatrix.
Ofzo… denk dat het scherpe er wel af is nu.
TGIF! (thank god it’s friday)
@Ruben En toen was het alweer maandag ;). Ik denk inderdaad dat we het eens zijn.
Ik heb nu wel een vervolgvraag: worden er wel eens real life persona’s gebruikt en wat zouden hier de voor- dan wel nadelen van kunnen zijn? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen