Joh, we plaatsen gewoon onze folderteksten op de website, zo klaar! De meeste organisaties weten dat het niet zo hoort, toch wordt het erg vaak wel gedaan. De inhoud en dan met name de teksten van een website worden vaak achteraf als opvulling van de website gezien. Vreemd eigenlijk, want met deze teksten zult u wel uw boodschap naar uw bezoeker moeten overbrengen.

Papier of pixels?

Veel mensen weten dat er een groot verschil is tussen het lezen op papier en het lezen op een beeldscherm. Veel gehoorde redenen waarom mensen graag op papier lezen is dat het document eenvoudig mee te nemen is, het altijd zijn originele opmaak behoudt, het eenvoudig is om zaken te arceren en misschien de belangrijkste reden, dat het sneller leest. Zijn er dan helemaal geen redenen om de voorkeur te geven aan online publicaties? Zeer zeker wel, zo zijn de documenten ineens 24 uur per dag beschikbaar en is het veel eenvoudiger om naar en door documenten te zoeken. Daarnaast speelt ook vooral de prijs een belangrijke rol. Teksten publiceren op het internet is namelijk vaak vele malen goedkoper.

Uw scannende lezer

Teksten worden op het internet vooral scannend gelezen. Scannend lezen houdt in dat bezoekers vluchtig en globaal teksten ‘bekijken’. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is het lezen vanaf een beeldscherm vermoeiender dan het lezen vanaf papier. Daarnaast is het internet een user-driven-medium, dit wil zoveel zeggen als dat de bezoeker de kans heeft om zich actief op te stellen. Hij is dus geneigd om snel door te klikken voordat hij de hele tekst heeft gelezen. Daarnaast heeft een bezoeker op het internet de mogelijkheid een keuze te maken uit miljoenen andere pagina’s. Dus waarom zou een bezoeker zijn spaarzame tijd op uw website verkwisten?

Dit alles leidt tot een aantal ongeschreven wetten (richtlijnen) met betrekking tot de opmaak van teksten die gebruikt worden voor een internetsite.

Een kleine greep uit de richtlijnen:
Biedt structuur door in korte alinea’s te schrijven en tussenkopjes te gebruiken. Daarnaast is het verstandig om kernwoorden op te laten vallen door ze bijvoorbeeld vet te drukken.
Voor een optimale leesbaarheid gebruik je kolommen tekst met een gemiddelde lengte van 12 tot 14 woorden per regel;
Probeer teksten leesbaar te maken door een zo hoog mogelijk contrast te creëren tussen de achtergrondkleur en de tekstkleur
Gebruik bij voorkeur een schreefloos lettertype (strak lettertype als Arial, Verdana of Trebuchet) en beperkt het aantal verschillende lettertypen per pagina;
Maak altijd gebruik van een printvriendelijke versie en gebruik PDF en Word bestanden ondersteunend;
Maak gebruik van de unieke kracht van het internet, plaats hyperlinks in uw teksten om bezoekers de mogelijkheid te geven dieper te graven in voor hun zinvolle informatie.

Doelgroep

Alle tips en opmerkingen nagelaten, voordat u start met het schrijven van teksten is het belangrijk u te realiseren wie uw doelgroep is. Wat verwacht uw doelgroep op uw website te lezen en op welke manier boeit u uw doelgroep? Vanuit daar kunt u de opmaak en stijl van de teksten gaan bepalen.

Zo is uit een recent onderzoek gebleken dat het verstandig is om een groter lettertype te kiezen voor een website gericht op jongeren. Omdat jongeren steeds slechtere ogen krijgen?, horen wij u denken. Nee, maar omdat is gebleken dat jongeren vaak achterover hangen als ze aan het internetten zijn! Een groter lettertype werd dan ook zeer geprefereerd door deze ondervraagde groep.

Concluderend kunnen we zeggen dat het grote voordeel van het internet tegelijkertijd ook haar grootste nadeel is. Doordat miljoenen pagina’s met informatie binnen handbereik liggen neemt de gemiddelde bezoeker niet de tijd uw teksten volledig te lezen. Bekijk daarom de teksten op uw site kritisch en zorg dat ze aan de richtlijnen voor het schrijven van het internet voldoen!

Be Sociable, Share!