Joh, we plaatsen gewoon onze folderteksten op de website, zo klaar!
De meeste organisaties weten dat het niet zo hoort, toch wordt het erg vaak wel gedaan. De inhoud en dan met name de teksten van een website worden vaak achteraf als opvulling van de website gezien. Vreemd eigenlijk, want met deze teksten zult u wel uw boodschap naar uw bezoeker moeten overbrengen.
Papier of pixels?
Veel mensen weten dat er een groot verschil is tussen het lezen op papier en het lezen op een beeldscherm. Veel gehoorde redenen waarom mensen graag op papier lezen is dat het document eenvoudig mee te nemen is, het altijd zijn originele opmaak behoudt, het eenvoudig is om zaken te arceren en misschien de belangrijkste reden, dat het sneller leest. Zijn er dan helemaal geen redenen om de voorkeur te geven aan online publicaties? Zeer zeker wel, zo zijn de documenten ineens 24 uur per dag beschikbaar en is het veel eenvoudiger om naar en door documenten te zoeken. Daarnaast speelt ook vooral de prijs een belangrijke rol. Teksten publiceren op het internet is namelijk vaak vele malen goedkoper.
Uw scannende lezer
Teksten worden op het internet vooral scannend gelezen. Scannend lezen houdt in dat bezoekers vluchtig en globaal teksten ‘bekijken’. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is het lezen vanaf een beeldscherm vermoeiender dan het lezen vanaf papier. Daarnaast is het internet een user-driven-medium, dit wil zoveel zeggen als dat de bezoeker de kans heeft om zich actief op te stellen. Hij is dus geneigd om snel door te klikken voordat hij de hele tekst heeft gelezen. Daarnaast heeft een bezoeker op het internet de mogelijkheid een keuze te maken uit miljoenen andere pagina’s. Dus waarom zou een bezoeker zijn spaarzame tijd op uw website verkwisten?
Dit alles leidt tot een aantal ongeschreven wetten (richtlijnen) met betrekking tot de opmaak van teksten die gebruikt worden voor een internetsite.
- Een kleine greep uit de richtlijnen:
- Biedt structuur door in korte alinea’s te schrijven en tussenkopjes te gebruiken. Daarnaast is het verstandig om kernwoorden op te laten vallen door ze bijvoorbeeld vet te drukken.
- Voor een optimale leesbaarheid gebruik je kolommen tekst met een gemiddelde lengte van 12 tot 14 woorden per regel;
- Probeer teksten leesbaar te maken door een zo hoog mogelijk contrast te creëren tussen de achtergrondkleur en de tekstkleur
- Gebruik bij voorkeur een schreefloos lettertype (strak lettertype als Arial, Verdana of Trebuchet) en beperkt het aantal verschillende lettertypen per pagina;
- Maak altijd gebruik van een printvriendelijke versie en gebruik PDF en Word bestanden ondersteunend;
- Maak gebruik van de unieke kracht van het internet, plaats hyperlinks in uw teksten om bezoekers de mogelijkheid te geven dieper te graven in voor hun zinvolle informatie.
Doelgroep
Alle tips en opmerkingen nagelaten, voordat u start met het schrijven van teksten is het belangrijk u te realiseren wie uw doelgroep is. Wat verwacht uw doelgroep op uw website te lezen en op welke manier boeit u uw doelgroep? Vanuit daar kunt u de opmaak en stijl van de teksten gaan bepalen.
Zo is uit een recent onderzoek gebleken dat het verstandig is om een groter lettertype te kiezen voor een website gericht op jongeren. Omdat jongeren steeds slechtere ogen krijgen?, horen wij u denken. Nee, maar omdat is gebleken dat jongeren vaak achterover hangen als ze aan het internetten zijn! Een groter lettertype werd dan ook zeer geprefereerd door deze ondervraagde groep.
Concluderend kunnen we zeggen dat het grote voordeel van het internet tegelijkertijd ook haar grootste nadeel is. Doordat miljoenen pagina’s met informatie binnen handbereik liggen neemt de gemiddelde bezoeker niet de tijd uw teksten volledig te lezen. Bekijk daarom de teksten op uw site kritisch en zorg dat ze aan de richtlijnen voor het schrijven van het internet voldoen!
2 reacties op "Worden uw webteksten wel gelezen?"
Scrollen is ook een belemmerende factor tot lezen. Weinig tekst en het belangrijkste direct in beeld.
Ik vind de BBC site een goed voorbeeld van content schrijven. [url=http://www.bbc.co.uk/sn/]Eerst kort samenvattingen[/url]. Vervolgens [url=http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4112480.stm]het complete artikel[/url] bestaande uit korte duidelijke alinea’s. Er wordt gebruik gemaakt van tussenkopjes en korte regels…
helemaal mee eens, Engeland is sowieso alles veel beter 😉
De BBC site is super. Trouwens veel meer concepten uit deze site kunnen als voorbeeld dienen. Tip: scroll eens een half uurtje rond op deze schitterende site!
Een oudje maar zie hier een artikel van mr. Nielsen “How Users Read on the Web” : [url]http://www.useit.com/alertbox/9710a.html[/url]
Je ziet nog steeds erg veel sites gebouwd in frames waarin alle content (tekst + afbeeldingen) in een frame of kader wordt geladen van hooguit 5 bij 5 cm breed. Het wordt bijna onmogelijk gemaakt om de teksten goed te lezen en na 5 regels kun je alweer naar beneden scrollen. Zijn er nog mensen die deze tekst dan nog gaan lezen?
Er zullen denk ik altijd mensen zie die de tekst lezen, of het er veel zijn? Dat betwijfel ik ten zeerste. Nielsen beweert dat 20% van de mensen een hele pagina woord voor woord leest. In het voorbeeld dat jij aangeeft haal je dat bij lange na niet (denk ik). Ik ga het in ieder geval niet lezen
Het is vooral van belang dat content gedoseerd aangeboden wordt. Elke klik moet je op een nieuwe splitsing brengen met steeds meer detail. Zo houden mensen het gevoel dat ze op de goede weg zijn en houd je de boel overzichtelijk. Pas op het diepste niveau verwacht je lappen tekst. En dan nog in niet al te lange alinea’s en onderverdeling van content d.m.v. het op een juiste manier gebruik maken van kopjes.
Het valt me ook op dat veel sites voor hun content een te klein lettertype gebruiken. Met als geval te lange regels, 8 tot 12 woorden per regel leest het gemakkelijkst.
Is scannend lezen niet juist heel nauwkeurig lezen? En skimmen ‘voortvluchtig’ lezen? In ieder geval, zo heb ik het geleerd bij Engels.
Of is dat in het Nederlands anders?
Ik denk dat naast het makelijk leesbaar zijn van de tekst, de googlevriendelijkheid ook erg belangrijk is. Zeker als het een commerciele boodschap betreft.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen