Vaak wordt gezegt dat navigatie voor 80% de usability van een site bepaalt. Navigatie kunnen we dan verdelen in structuur en labels (naam van menu-items)
Het is belangrijk dat je structuur en labels kiest die aansluiten bij de beleveniswereld van de eindgebruiker. Te vaak zijn websites namelijk een afspiegeling van de eigen organisatie (het begint met een grote foto van het eigen pand op de homepage, bedrijfsjargon en produktnamen). Het is beter om gebruikers te vragen een logische structuur en labels te bepalen (card sorting)
bron: Making it findable
1 reactie op "Het belang van goede labels"
Kwam vandaag een aardig voorbeeld tegen van een onduidelijk label op de site [url]http://www.stripmuseumgroningen.nl[/url] daar staat een menu-item “de belofte”. Ik heb geen idee wat ik achter dit item kan verwachten, een onduidelijk label.
Toch valt het niet altijd mee op de juiste labels te kiezen. Ook in dit geval is het denk ik goed om het bij je gebruiker neer te leggen. Knoppen als Profiel en Contact zijn vaak wel duidelijk. In dit geval wordt ook aangeraden hier zeker geen alternatief voor te zoeken. Maar als we het over specifieke sites als het stripmuseum hebben wordt het al een stuk lastiger …
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen