Consumenten in Nederland hebben vorig jaar 2,8 miljard euro uitgegeven aan het winkelen in huis. Dat is een stijging van 13,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het was vooral internet, waar de groei zat. Dat medium was goed voor een omzet van 1,68 miljard euro. Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van 2003. Nederland bezet hiermee de vierde plek. In Frankrijk, Groot-Brittannie en Duitsland wordt meer thuis gewinkeld.
bron: Groei in thuiswinkelen
2 reacties op "Groei in thuiswinkelen"
Even weer over Wehkamp.
zie ook [url]https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=261[/url]
Als thuiswinkelen groeit, dan is het wellicht logisch dat Wehkamp meer omzet maakt via internet dan de jaren ervoor.
Hiermee wordt maar weer aangetoond wat het belang van de conversieratio’s zijn. Meer omzet halen wil niet zeggen dat het een succesvol jaar is geweest. Als de conversieratio daalt, loopt Wehkamp dus alleen maar meer omzet mis dan de jaren ervoor!!!
“Als de conversieratio daalt, loopt Wehkamp dus alleen maar meer omzet mis dan de jaren ervoor!!!”
Dat hoeft niet. Het kan ook betekenen dat er meer kijkers zijn en de verkoop (en daarmee de omzet) gelijk blijft.
De conversieratio zegt iets over het succes van de website. Niet direct over het succes van het bedrijf.
@ Tobi: Die zin moet je lezen in samenhang met de zinnen ervoor. Ik bedoel als voorbeeld te geven dat als de omzet stijgt, het niet wil zeggen dat het een succesvol jaar is geweest. Bovendien bedoel ik alleen omzet via de website…
Meten ze alleen de omzet via internet, dan kun je dus niet zeggen dat het succesvol is geweest of niet! Er ‘kan’ in theorie veel omzet zijn misgelopen door een dalende conversieratio.
Dus ik ben het zeker eens dat de conversieratio iets zegt over het succes van de website!
En ik bedoel dus ook te zeggen dat het succes van een bedrijf (meer omzet via internet) niet betekent dat de website een succes is geweest…
Ik heb ‘m door en ik ben het met je eens dat alleen een omzetstijging niet zoveel zegt. Uiteindelijk zal een bedrijf naar een hogere omzet en een hogere conversieratio streven. (En natuurlijk zijn daar weer de nodige andere factoren en uitzonderingen op te verzinnen.)
Conversieratio is zeg maar een tussentijdse evaluatie van het succes van je site. En tuurlijk moet je deze ieder jaar proberen omhoog te krikken maar het is niet zo als met winst dat je dit ieder jaar ook kun realiseren. M.a.w. bij conversieratio’s is er een optimum. Wat dat is is sterk afhankelijk van de branche en datgene waar je conversie op wilt. Om te weten of je het goed of slecht doet is afhankelijk van vergelijkende cijfers van de concurrentie. Met name in de beginfase van je site (als je nog niet veel usability-onderzoek hebt gedaan) kun je de conversieratio fors omhoog krikken, later zal dat steeds moeilijker gaan. Er is een grens. Je moet weten wanneer je de grens hebt bereikt want dan kun je beter meer investeren in het genereren van meer bezoek.
[i]Als thuiswinkelen groeit, dan is het wellicht logisch dat Wehkamp meer omzet maakt via internet dan de jaren ervoor.[/i]
Nou dat is nog niet zo logisch want:
“De populariteit van postorderzaken daalt dramatisch. In 2004 kocht 25% van de Europeanen iets uit een catalogus. Slechts vier jaar eerder was dat nog 53%.” ([url=http://www.brickmeetsbyte.com/index.php/weblog/comments/305/]Catalogus versus internet: vervanging of aanvulling?[/url])
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen