Een onderzoek in Engeland van de ‘Disability Rights Commission (DRC)’ toonde aan dat 97% van de grote spelers op internet bekend waren met het begrip toegankelijkheid. Meer dan tweederde gaf aan actief met toegankelijkheid bezig te zjin. Een ander rapport van het DRC toonde echter ook aan dat een jaar geleden maar liefst 81% van diezelfde bedrijven niet toegankelijk waren.
Er is een groeiend besef van toegankelijkheids-issues. Het toegankelijk maken van websites gaat echter nog niet erg snel.
Nog geen reacties op "Toegankelijkheid komt moeizaam op gang"
Echt ongelofelijk dat zulke issues niet meer gaan leven bij ‘de grote’ bedrijven. Soms denk ik wel eens dat dergelijke zaken eerst bij MKB bedrijven geaccepteerd en omhoog geschreeuwd moeten worden alvorens de topbedrijven er daadwerkelijk mee aan de slag gaan.
Tsja, hoe meer gewicht, hoe groter de traagheid. De wetten der natuur gelden blijkbaar ook voor het bedrijfsleven. Daarnaast zijn de lastig veranderbare ‘mental sets’ ook van toepassing op bedrijfsbeleid.
Ik denk dat je heel wat overtuigingskracht en lef nodig hebt om als directeur van een grote organisatie eventjes het beleid om te gooien. Bedrijven moeten zich aan blijven passen aan de markt, dat is lastig met grote organisaties. Er zijn immers maar heel weinig grote bedrijven die constant aan de top blijven.
De ‘mental set’ lijkt me inderdaad een belangrijke schuldige. Bovendien lijkt het mij lastig geld uit te geven aan iets dat je niet ‘ziet’. Zeker als het eindresultaat er al fantastisch uitziet.
Met een beetje creativiteit kun je overigens best leuke resultaten krijgen. Zo heb ik eens een powerpointpresentatie gemaakt waar de eerste dia’s zwart met spraaksynthese waren. Resultaat: Missie (een geldprijs en vergankelijke roem) geslaagd.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen