Dit jaar organiseerde 2C Communication Consultancy uit De Meern al weer voor de vijfde keer de Usability Award, prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. De jury heeft de prijs 2005 toegekend aan de website van Philips
Philips heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt met de introductie van de nieuwe site. Voor consumenten is het erg eenvoudig om de verschillende Philips producten te vinden, ondanks het grote aanbod. Ook voor pers en investors relations is de site op een overzichtelijke manier ingedeeld en is de informatie eenvoudig toegankelijk. Bovendien is het duidelijk dat aan de usability van de site erg veel aandacht is besteed.
Een negatief punt van de site is volgens de jury de zoekmachine, die goed werkt als op productcode gezocht wordt, maar minder goed functioneert bij vrije zoekopdrachten.
De volledige top 3 van de Usability Award 2005 ziet er als volgt uit:
- www.philips.nl (Philips).
- www.minvws.nl (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).
- www.postbank.nl (Postbank, open gedeelte).
1 reactie op "Philips.nl wint Usability Award 2005"
Knap hoe ze zoveel informatie weten te ordenen. Ik geloof ook dat hun rollover menu daarin bijdraagt.
Verder een aantrekkelijk site. Mooi universeel design.
Prima van Philips.
Ze staan voor gebruiksvriendelijkheid en dat straalt de site ook uit.
De site werkt inderdaad goed. Ziet er fris en stijlvol uit.
Alleen de manier van navigeren door de producten is wel even wennen. Het linker menu verander volledig aan de hand van de keuze die is gemaakt.
Verder top!
Even een stukje over de Vakjury:
Na de voorjurering door de publieksjury wordt de eindjurering verricht door een vakjury.
Hierin hebben de volgende mensen zitting:
Edwin Feldmann
Ben Vroom
Gary Hartmann
Jeroen Bruckwilder
Bastiaan Klooster
Thomas Marteijn
Joerka Deen
Thijs Vieleers
David Saris
Edwin Feldmann
Edwin Feldmann is als redacteur werkzaam bij Webwereld. Voorheen werkte hij voor de Ilse Media groep, om precies te zijn als internetredacteur voor de website http://www.NU.nl, de winnaar van de Usability Award 2001.
Als internetredacteur surft hij de hele dag over het web op zoek naar nieuws, en in het bijzonder het internet- en computernieuws. Hij kent dus als geen ander het belang van gebruikersvriendelijkheid van een website. Edwin heeft de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg gedaan.
Ben Vroom
Ben Vroom is eigenaar van en werkzaam bij “Ben Vroom Usability”. Hij test websites, geef cursussen en adviseert over gebruikersvriendelijkheid en effectiviteit van websites. Daarnaast werkt hij als tekstschrijver en schrijft hij (reis)verhalen.
Van zijn hand verscheen onder andere het boekje “checklist voor goede websites”. Ben Vroom verzorgt verder de maandelijkste webtest in het vakblad “Communicatie”.
Gary Hartmann
Gary Hartmann is Manager Group Internet Strategy van de holding van TNT. Hij is verantwoordelijk voor alle internetactiviteiten van de holding. Daarnaast adviseert en ondersteunt hij samen met zijn team diverse bedrijfsonderdelen op het gebied van webstandaarden en usability. Zijn streven is altijd ‘best in class’ te worden. TNT (voorheen: TPG) heeft zowel in 2001 als in 2002 zeer hoog gescoord bij de Usability Award.
Jeroen Bruckwilder
Jeroen Bruckwilder is medeoprichter en beheerder van de usabilityportal usability.pagina.nl. De liefde voor usability komt voort uit zijn oorspronkelijke vakgebied Industrieel Ontwerpen waarbij de mens steeds centraal gesteld wordt. Na zich met spraaktechnologie en het internet bezig gehouden te hebben bij atmosphere, de interactieve afdeling van FHV/BBDO, is Jeroen tegenwoordig werkzaam bij PinkRoccade IT Management. Daar houdt hij zich, zoveel mogelijk mediumloos, bezig met de interactie tussen mens en het netwerk.
Bastiaan Klooster
Bastiaan Klooster is als usability expert verbonden aan 2C Communication Consultancy. Hij heeft onder meer uitgebreid onderzoek gedaan naar de usability van Inter- en Intranetsites van onder meer het Ministerie van Financiën, ABN-AMRO Bouwfonds, KPN, de Gemeente Dordrecht en nog vele andere Internet en Intranet sites. Al sinds 1998 is Bastiaan met het onderwerp usability en usability testing bezig.
Thomas Marteijn
Thomas Marteijn is werkzaam voor 2C Communication Consultancy. Hij heeft ruime ervaring met usability testing en het in kaart en praktijk brengen van verbetering aan websites en software met betrekking tot de usability. Ook is hij docent tijdens de door 2C verzorgde Usability Workshops.
Joerka Deen
Joerka Deen is de voorzitter van de Nederlandse vereniging voor Mens-Machine interactie (SIGCHI). In het vakgebied van Human Computer Interaction is het volgens hem van groot belang aandacht te vestigen op usability, met het uiteindelijke doel om websites gebruiksvriendelijk en zo toegankelijk mogelijk maken voor een groot en breed publiek.
Thijs Vieleers
Thijs Vieleers is vier jaar werkzaam bij Funda, de winnaar van de usability award 2004. In zijn dagelijkse werkzaamheden houdt hij zich bezig met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Enkele concrete voorbeelden hiervan zijn de maandlastenindicator en de verfijnde zoekopties.
Als winnaar van de usability Award 2004 heeft Funda het recht eenmalig een afgevaardigde plaats te laten nemen in de vakjury van de Usability Award 2005.
David Saris
Voor Drempels Weg voerde David Saris de toetsingen op de W3C richtlijnen voor toegankelijkheid van websites uit. Binnen de Usability Award jury richt David zich dan ook specifiek op het aspect toegankelijkheid, dat dit jaar voor de tweede keer meetelt bij de beoodeling van de websites.
David is werkzaam voor het bedrijf Mediamaal, het bedrijf dat is ontstaan nadat NMG en Pentascope samen zijn gegaan. Mediamaal richt haar dienstverlening vooral op diversiteit in communicatie, waarbij ook bijzondere doelgroepen een belangrijke plek innemen.
Goed om te zien dat Postbank 3e is geworden. Hier heb ik de vorige keer al wat over verteld (wachtwoord via sms).
Wat ik minder aan deze site vind is dat je drie keer moet klikken om bij je saldoinformatie te komen nadat je hebt ingelogd. Dit lijkt me toch de meest logische startplaats voor iemand die inlogd…
Op google groups las ik een discussie met als onderwerp [url=http://groups-beta.google.com/group/nl.internet.www.ontwerp/browse_thread/thread/58b4d9e879717bf7]Onterechte prijs Philips.nl[/url].
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen