Wist u dat in Nederland zo’n 2.4 miljoen mensen kampt met een handicap die het gebruik van internettoepassingen minder goed mogelijk maakt. Dit zijn mensen met bijvoorbeeld, kleurenblindheid, doofheid of een verstandelijke handicap (De steeds groter wordende groep ouderen uitgesloten).
Dankzij internet kunnen zij allerlei belangrijke informatie achterhalen, waar ze eerst nauwelijks toegang tot hadden. Helaas zijn veel internettoepassingen slecht toegankelijk voor deze groep mensen. Hier ligt onze uitdaging; zorgen dat ook mensen met een handicap gebruik kunnen maken van onze internettoepassingen!
Toegankelijkheid voor iedereen. Dat is de kern.
- Kijken we naar de groep mensen met een handicap dan zijn de volgende beperkingen te onderscheiden:
- Visuele beperkingen (blindheid, slechtziend, kleurenblindheid);
- Auditieve beperkingen (doofheid, hardhorendheid);
- Lichamelijke beperkingen (RSI, verlamming, etc.);
- Informatieverwerkingspoblemen (dyslexie, ADHD, geheugenproblemen, etc.).
De kracht van het internet ligt in zijn alomvattendheid. Toegankelijkheid voor iedereen, ongeacht handicaps, is een essentieel onderdeel.
– Tim Berners-Lee (uitvinder van het World Wide Web)
Voor deze groep mensen zijn er allerlei hulpmiddelen op de markt. De mensen met een visuele handicap kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van een braille-leesregel (deze vertaalt tekst in braille) of een spraaksynthesizer (deze leest tekst voor). Daarnaast bestaan er nog vele andere hulpmiddelen zoals: speciale toetsenborden, scanning-software, vergrootglas software en tekstbrowsers. Deze hulpmiddelen werken echter alleen maar als er aan de internettoepassing bepaalde kleine aanpassingen zijn aangebracht.
Vraag uzelf het volgende eens af: Je zit in een rolstoel en wilt wat nieuwe kleren kopen. In de winkelstraat staan maar liefst 6 winkels, slechts ééntje heeft echter een rolstoelvriendelijke ingang. Waar gaat u uw kleding kopen?
Het toegankelijk maken van internettoepassingen is niet alleen onze morele plicht; het levert ook tal van zakelijke voordelen op:
- Toegankelijk bouwen verhoogt marktaandeel en afzetmarkt;
- Toegankelijk bouwen verhoogt de efficiency;
- Toegankelijk bouwen zorgt voor een positief imago;
- Toegankelijk bouwen voorkomt juridische aansprakelijkheid.
Verhogen marktaandeel en afzetmarkt
Zoals we al eerder hebben genoemd kampen 2.4 miljoen mensen met een handicap die het gebruik van internettoepassingen minder goed mogelijk maakt. Dit komt neer op zo’n 15% van de bevolking. Door toegankelijke internettoepassingen te maken vergroot u uw afzetmarkt dus met zo’n 15%. Er zijn echter nog meer voordelen: want een internettoepassing die voor gehandicapten goed te gebruiken is, is voor mensen zonder handicap helemaal goed te gebruiken. In zo’n geval noemen we de internettoepassing gebruikersvriendelijk.
- De voordelen van gebruikersvriendelijkheid op een rijtje:
- Gebruikers zullen sneller het systeem begrijpen en eerder hun doelen bereiken;
- Gebruikers ervaren het bezoek als prettig, komen eerder terug en raden de website aan anderen aan;
- Gebruikers ontwikkelen vertrouwen in de website en het bedrijf;
- Gebruikers kunnen zonder hulp (telefonisch, e-mail) zaken op de website afhandelen.
En als dat nog niet overtuigend genoeg is, dan staan hieronder nog een aantal andere positieve neveneffecten van toegankelijk websites bouwen:
- U website scoort beter bij de zoekmachines;
- U website is te bekijken op apparaten zoals pda’s en mobiele telefoons;
- U website is ook toegankelijk voor mensen met een trage internetverbinding.
Vergroten van de efficiency
80% van de kosten van een website worden gemaakt tijdens de onderhoudsfase, deze kosten waren veelal onvoorzien en zijn het gevolg van een slechte gebruikersvriendelijkheid (Nielsen, 2000). Een verbeterde toegankelijkheid heeft als gevolg dat mensen taken sneller kunnen voldoen en minder fouten maken. Dit heeft als gevolg dat de onderhoudskosten fors teruglopen.
Positief imago
Met het bouwen van toegankelijke internettoepassingen laat u zien dat een klantgerichte organisatie bent en gelijke kansen voor iedereen een belangrijke waarde vindt. Omdat u de daad bij het woord voegt, zult u een positief bedrijfsimago communiceren richting (toekomstige) werknemers, belangengroepen en uw klanten.
Voorkomen van juridische aansprakelijkheid
In de Europese unie zijn tal van initiatieven die discriminatie tegengaan en gelijke kansen voor iedereen bevorderen. In Nederland heeft het Landelijk Bureau Toegankelijkheid een project www.drempelsweg.nl opgericht dat als doel heeft toegankelijk internet voor iedereen mogelijk te maken. In de Verenigde Staten en in Groot-Britannie is de toeganklijkheid van internettoepassingen zelf per wet geregeld. Het is te verwachten dat er binnen de Europese unie ook wetgeving/jurisprudentie omtrent toegankelijkheid van internettoepassingen gaat ontstaan. Aan u de keus: vooroplopen over achteraanhobbelen!
Toegankelijkheid, een goede investering?
Jazeker! Het toegankelijk maken van internettoepassingen is niet zozeer een kwestie van andere dingen doen maar vooral van de dingen anders doen. Slechts een kleine inspanning is vereist om vele voordelen te behalen.
- Alle voordelen van een toegankelijke internettoepassing op een rijtje:
- Hoger marktaandeel en afzetmarkt;
- Onderhoudswerkzaamheden verlopen efficiënter;
- Positief imago;
- Voorkomen van juridische aansprakelijkheid;
- Verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid;
- Betere resultaten in de zoekmachines;
- Toegankelijk op allerlei apparaten zoals pda’s en mobiele telefoons;
- Toegankelijk voor een trage internetverbinding.
7 reacties op "Toegankelijkheid, een goede investering?"
Goed artikel. Zet duidelijk de voordelen van toegankelijk bouwen uiteen.
Wat ik een beetje mis is de Technische Handicap van bezoekers. Jet zet de menselijke handicap uiteen in dit artikel, maar dit kan ook voor een technische handicap. Je bespreekt er wel een paar in je artikel, maar wellicht is een overzichtje ook handig!:
– Verschillende webbrowsers;
– Zoekmachine robot;
– Snelheid internetverbinding;
Misschien kan je zo’n overzicht erbij zetten, net als het rijtje bij de menselijke handicap.
Als groot voordeel bij het bouwen van een toegankelijke site (volgens w3c webstandaarden) zou ik ook de compatibiliteit voor toekomstige browsers aanhalen. De kans is groot dat verouderde doctypes straks niet meer ondersteund worden.
Ik denk dat toegankelijkheid is onder te verdelen in vier categorieen.
toegankelijkheid voor mensen met:
1) fysieke beperking (zoals in dit artikel besproken)
2) technische beperking (browsen via pda bv)
3) de silver surfer (grote groep ouderen)
4) taal beperking (lezen in een andere taal)
Het zal zeker een hot item worden de komende jaren. Zou me niet verbazen als de grote bedrijven een soort van gentlemen’s agreement gaan afspreken om te gaan bouwen volgense prio richtlijnen van Drempels Weg!
Ik weet niet of verouderde doctypes straks niet meer ondersteund gaan worden. Doctypes zijn namelijk gewoon zelf te maken en te downloaden. Ze zijn immers maar rond de 40kb.
Ik denk dat er de komende jaren geen doctypes wegvallen.
huh?
Mijn vorige bericht was in reactie op Henk. 😉
Zoals browsers nu zijn kun je in de !DOCTYPE aangeven waar je dtd staat. Je kunt rustig je eigen dtd maken en dat zal in de toekomst ook wel zo blijven denk ik.
Standaard wordt nu de dtd van het w3c gebruikt, maar als ze die laten ‘verdwijnen’, dan kun je best je eigen maken of gewoon die oude van het w3c op je eigen server zetten.
Toch zijn doctypes maar een heel klein onderdeel binnen het toegankelijk bouwen toch? Even terug naar mijn post over de ‘gentlemens agreement’. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik weet het niet. Ik heb niet het idee dat een gentlemens agreement echt helpt. Zie bijvoorbeeld de [url=http://www.commissiecorporategovernance.nl/Conceptcode]code tabaksblatt[/url] en zelfverrijking bij topbestuurders. Ik denk dat als je even wat googled je genoeg voorbeelden kunt vinden van gentlemens agreements die slechts door een paar worden opgevolgd (op zich is dat natuurlijk al heel mooi). Zakendoen lijkt momenteel vooral economisch van aard waarbij men zich weinig aantrekt van moreel-ethische argumenten.
Als we kijken naar toegankelijkheid dan moeten of de economische voordelen zo groot zijn dat je het simpelweg niet kunt negeren of je moet het afdwingen per wet.
Stefan, dat ben ik met je eens. Toch zie je vaak dat een dergelijke agreement een begin is voor opname in de Wet. Dat zal ongetwijfeld ook gebeuren met de code tabaksblatt. Immers meer dan ooit wordt er nu over gesproken en daar zullen een keer regels aan verbonden worden.
Feit blijft dat idd dat het een bedrijf (in welke vorm) dusdanig moet en gaat opleveren!
Om even terug te komen op de rolstoel: Een toegankelijke ingang betekent misschien ook een aanpassing van de paskamers en zelfs klachten over het beperkte aanbod voor rolstoelers. Ondanks 10 á 15% extra klanten kan de opbrengst wel eens tegenvallen. De vraag is of commercie in zo’n geval de drijfveer is.
Beter toegankelijke websites moet denk ik vooral komen uit professionalisering van het vakgebied op zich en kennis bij de opdrachtgever (via een kundige bouwer.)
Op wetgeving zit ik persoonlijk niet te wachten. Het is een toevoeging aan de toch al tientallen tot honderden regels waar je als onderneming mee hebt te maken.
Nu hink ik ook op twee gedachten. Er zijn natuurlijk bedrijven die niet makkelijk zijn in te wisselen, zoals banken, kpn, energieleveranciers etc. Juist die bedrijven spelen een grote maatschappelijke rol en maken steeds meer gebruik van internet. Daar zou enige dwang geen kwaad kunnen.
Eerst nog even een punt over wetgeving.
In Nederland kennen we natuurlijk de Wet Gelijke Behandeling en de Wet Arbeid Gehandicapte Werknemers (beide met het doel discriminatie tegen te gaan). Het is dus nog maar de vraag of nieuwe wetgeving wel nodig is, wellicht voldoet jurisprudentie wel al.
Ik ken twee zaken een in Australie en een in Amerika waar dit gebeurde.
* [url=http://www.contenu.nu/socog.html]Reader’s guide to Sydney Olympics accessibility complaint[/url]
* [url=http://www.out-law.com/php/page.php?page_id=travelsitessettle1093266487&area=news]Travel sites settle New York accessibility investigation[/url]
Dan nog punt over een gentlemens agreement.
Hier ben ik het met Tobi eens.
“betere toegankelijke websites moeten denk ik vooral komen uit professionalisering van het vakgebied op zich en kennis bij de opdrachtgever (via een kundige bouwer.)”
Hier ligt dus meer een taak voor de opdrachtnemer dan voor de opdrachtgever. In Engeland hebben ze de gilde van toegankelijke bouwers ([url=http://www.gawds.org/]gawds.org[/url]), wellicht dat zoiets wel werkt. Iets dat men bij drempelsweg met de lijst van [url=http://www.drempelsweg.nl/smartsite.dws?id=288]toegankelijke bouwers[/url] ook probeert te bewerkstelligen.
Blijft het probleem dat toegankelijkheid wel aan de man moet worden gebracht. Op dit gebied hebben webbouwers en overheid denk ik nog wat missie-werk te verrichtten.
De Taskforce Handicap & Samenleving streeft iets dergeliks na: Gerlach Cerfontaine zit in deze Taskforce voor het onderdeel ‘internet’ en hij zegt op de site het volgende: “Er moet een gedragscode komen voor de toegankelijkheid van websites voor alle burgers.”
Zie:
[url=]http://www.minvws.nl/dossiers/wmo-awbz/nieuwsberichten/niet-afwachten-nieuwsberichten/taskforce-handicap-en-samenleving-eerst-geloven-in-eigen-mogelijkheden.asp]Taskforce Handicap en Samenleving: Eerst geloven in eigen mogelijkheden[/url] (oops erg lange URL :-))
en
[url]http://www.handicapensamenleving.nl/[/url]
Ik heb hier nog wel een vraag over: als je toegankelijk bouwt, bouw je dan volgens de richtlijnen van W3C en of Drempels Weg? En in hoeverre is hiet overlap tussen te vinden.
[i]Het ‘World Wide Web Consortium’, afgekort W3C, is een organisatie die de webstandaarden voor het World Wide Web ontwerpt, zoals HTML, XML en CSS.[/i]
[i]Drempels Weg, een project van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid, streeft naar een toegankelijk internet voor iedereen. Aan de hand van de internationaal geaccepteerde richtlijnen van het World Wide Web Consortium (W3C) worden organisaties op een positieve wijze gestimuleerd de toegankelijkheid van hun website te verbeteren.[/i]
W3C heeft richtlijnen ontwikkelt ten aanzien van toegankelijkheid ([url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/WAI-WEBCONTENT-NL.html]WCAG 1.0[/url])
Drempelsweg heeft niets anders gedaan dan deze richtlijnen overnemen.
Reactie op Raymond (7 mei):
Drempels Weg, een project van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid, hanteert de internationaal erkende W3C-richtlijnen, prioriteit 1. Kortom, de Drempels Weg-richtlijnen zijn hetzelfde als de W3C-richtlijnen, ze zijn alleen vertaald naar het Nederlands (in samenwerking met W3C-Benelux).
Stefan: goed en duidelijk artikel!
Hoi Esther, dank je wel je reactie. Toch nog 1 vraag daarover. Is het niet zo dat W3C nog veel meer richtlijnen hanteert en drempelsweg alleen de richtlijnen voor wat betreft toegankelijkheid heeft overgenomen of zie ik dit verkeerd?
@Raymond. Om je laatste vraag te beantwoorden: je hebt gelijk. [url=http://www.drempelsweg.nl/]Drempels Weg[/url] past de [url=http://www.w3.org/WAI/guid-tech.html]richtlijnen en technieken[/url] toe uit het [url=http://www.w3.org/WAI/]Web Accessibility Initiative (WAI)[/url] van het [url=http://www.w3.org/]World Wide Web Consortium (W3C)[/url]. Aangezien het W3C verantwoordelijk is voor de standaardisatie van talen zoals [url=http://www.w3.org/TR/html401/]HTML[/url], [url=http://www.w3.org/XML/]XML[/url] en [url=http://www.w3.org/TR/xhtml1/]XHTML[/url], zijn de internetstandaarden van het W3C per definitie vele malen belangrijker dan de interpretatie van een Nederlandse organisatie zoals Drempels Weg.
@Raymond
Om een aanvulling te geven op Ward. Zie bijvoorbeeld [url=http://www.drempelsweg.nl/smartsite.dws?lettertype=&id=191]Richtlijn 0.1 van drempelsweg[/url]. Deze richtlijn correspondeert met [url=http://www.w3.org/TR/WCAG10/#gl-provide-equivalents]W3C ijkpunt 1.1[/url]. Er is echter een klein verschil. In de richtlijnen van drempelsweg wordt het INPUT element niet expliciet genoemd. In de richtlijn van W3C wordt deze wel genoemd. Dit lijkt een klein verschil maar heeft een grote impact voor een screenreader.
Dankzij deze verschillen kan het dus zijn dat [url=https://www.usabilityweb.nl/scan.php?id=26]gemeenten verkondigen toegankelijk te zijn[/url] terwijl dit eigenlijk (nog) niet zo is.
@Stefan. Goed gezien! Aangezien [url=http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-INPUT]het element input[/url] onmisbaar is voor invoer van de gebruiker anders dan een klik op een hyperlink, zou je mogen verwachten dat daar extra aandacht aan wordt besteed. Het is inderdaad merkwaardig dat dit wel wordt genoemd in de [url=http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/#gl-provide-equivalents]Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)[/url], maar niet in de ijkpunten van Drempels Weg.
Door voortdurend te verwijzen naar de richtlijnen van het W3C, wekt Drempels Weg de indruk dat haar informatie daar volledig bij aansluit. Uit dit voorbeeld blijkt dat dit niet het geval is en we de informatie van Drempels Weg op zijn minst [b]onvolledig[/b] moeten noemen. Ik denk zelfs dat voorlopig het gezegde [b]een halve waarheid is erger dan een hele leugen[/b] geldt: als je alle ijkpunten van Drempels Weg toepast, mis je toch nog belangrijke criteria van het W3C.
Het [url=http://www.w3c.nl/]W3C Kantoor Benelux[/url] (www.w3c.nl) is een betrouwbaardere bron voor Nederlandstalige informatie. Hier vind je onder andere de Nederlandse vertalingen [url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/WAI-WEBCONTENT-NL.html]Richtlijnen voor de Toegankelijkheid van Web Content 1.0[/url] en [url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/ijkpunt-lijst.html]Lijst van IJkpunten voor de Richtlijnen Toegankelijkheid Web Content 1.0[/url], en een duidelijke [url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2001/Curriculum/overgid.htm]toelichting met voorbeelden[/url].
Anders zou ik het gewoon houden op het Engelstalige [url=http://www.w3.org/WAI/]Web Accessibility Initiative (WAI)[/url] en de [url=http://www.section508.gov/index.cfm]Amerikaanse wetgeving[/url]. Een aardige site is [url=http://www.microsoft.com/enable/default.aspx]Microsoft Enable[/url], onder andere omdat hier de [url=http://www.microsoft.com/enable/products/ie6/default.aspx]mogelijkheden van Internet Explorer[/url] worden genoemd: handig voor controles en tests.
Maar HOE maak je de website toegankelijk voor gehandicapten, welke simpele aanpassingen kun je hiervoor gebruiken? Zou graag wat concrete info of doorverwijzingen hebben.
Raadpleeg de [url=http://www.w3.org/WAI/guid-tech.html]WAI Guidelines and Techniques[/url] van het [url=http://www.w3.org/WAI/]Web Accessibility Initiative (WAI)[/url].
Bij het W3C Kantoor Benelux vind je onder andere [url=http://www.w3c.nl/Dutch/wai.shtml]”Quick Tips” voor het maken van toegankelijke websites[/url], die overeenkomen met de [url=http://www.drempelsweg.nl/smartsite.dws?id=140]richtlijnen van Drempels Weg[/url]. Verder kunnen de [url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/ijkpunt-lijst.html] Lijst van IJkpunten voor de Richtlijnen Toegankelijkheid Web Content 1.0[/url] en de [url=http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/volledige-ijkpunt-lijst.html] Checklist van IJkpunten voor de Richtlijnen Toegankelijkheid Web Content 1.0[/url] bijvoorbeeld van pas komen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen