Stanford University heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de vraag hoe mensen de geloofwaardigheid van een organisatie beoordelen op het internet. Daarbij staat op nummer 1 als meest belangrijke aspect het design. Een verklaring hiervoor is te vinden in het feit dat mensen maar weinig tijd besteden op een website waardoor ze zich vluchtig een oordeel moeten vormen. De onderzoekers vermoeden dat als de gebruiker je als geloofwaardig bedrijf ziet dat dan andere aspecten van de website een belangrijkere rol gaan spelen. Maar vooralsnog goed nieuws voor de designers onder ons.
Nog geen reacties op "Design cruciaal voor vertrouwen"
Wie het hele onderzoekrapport wil hebben kan mij even mailen op stefan@concept7.nl, dan zal ik het toesturen.
Usability en Accessibility studies hebben er de afgelopen jaren voor gezorgd dat webdesign naar een hoger niveau is gestegen. De focus is dan ook vooral op die aspecten gelegd.
Krachten zouden meer gebundeld moeten worden. Design, structuur en content crëeren tesamen vertrouwen, niet 1 aspect alleen. Er mag best creatiever en innovatiever met design omgesprongen worden. Een gewaagd design wil niet altijd zeggen dat usability in de wind word geslagen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen